Případové studie

Časopis, který za rok vydělá desítky milionů

Časopis Detail je jeden z nejdetailněji zpracovaných firemních magazínů u nás z hlediska efektivity. Jeden z velkých experimentů, který mezi jeho čtenáři proběhl, dokázal neuvěřitelnou efektivitu korporátních médií.

Vše začalo jednoduchou úvahou. Časopis Detail vycházel především pro členy tzv. Baťa klubu, držitele Baťa karty, která dokáže zaznamenávat nákupní chování zákazníků. Šlo především (z 86 %) o ženy, které nakupují obecně více obuvi a domácího oblečení než muži a starají se také častěji o oblečení a obuv pro děti. Šlo většinou o ženy vdané a žijící ve větších městech. Co se stane, pokud část těchto zákazníků časopisem obešleme, a část ne?

Výsledky, které vyrazily dech

Na konci roku 2009 byl proveden experiment, ve kterém část zákazníků s Baťa kartou Detail obdržela, a jiná část stejně hodnotných zákazníků nikoliv. Během následujícího měsíce se pak díky datům na Baťa kartě ukázal jednoznačný přínos časopisu. Během tohoto měsíce u Bati nakoupilo 42 % vysoce hodnotných zákazníků oslovených Detailem, v porovnání s jen 32 % těch, kteří časopis nedostali. Rozdíl v tržbách mezi oběma skupinami činil během tohoto jediného měsíce 6,6 milionu korun. U průměrných zákazníků, kteří Detail dostali, byl procentní rozdíl ještě větší. Do prodejen jich během měsíce přišlo nakupovat 37 %, zatímco zákazníků neoslovených Detailem dorazilo jen 26 %. Rozdíl v tržbách zde byl 2,2 milionu korun. To vše za jediný měsíc.

Do detailu

Detail byl podobně úspěšný proto, že od počátku fungoval s promyšlenou koncepcí a jasným místem v marketingové komunikaci firmy. Publikoval oborové články o obuvi a péči o ní, dále příběhy z dějin firmy Baťa, rozhovory a reportáže. Několikrát během svého vydávání upgradoval svou grafickou podobu a dolaďoval způsob distribuce. Detail vycházel každé čtvrtletí v nákladu kolem 200 000 výtisků. V elektronické podobě byl také dostupný na stránkách www.bata.cz.


Štefan Švec

O autorovi: Štefan Švec

Vystudoval masovou komunikaci a od roku 1998 pracoval v různých novinách od Kutnohorských po Hospodářské. O šest let později přišel do Vodafonu jako copywriter. Přispívá do periodik s avantgardními jmény jako je Dobrá adresa, Britské listy, A2, Tvar nebo Salon Práva. Aby si od nezávislé kultury trochu odpočinul, stará se v Boomerangu jako hlavní editor o časopis ČiliChili.

, , ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

8 + 1 =

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.