Online a sociální média

Tabletové magazíny: dominance, nebo slepá ulička?

Tabletové verze tištěných časopisů jsou i pět let po premiéře iPadu v lepším případě zajímavým doplňkem ke stávajícím publikacím. Odpovězte si sami. Kolik energie a peněz byste měli vložit do něčeho, co je jen třešničkou na dortu pro pár stovek čtenářů měsíčně?

V roce 2010 to vypadalo, že se nad tištěnými časopisy stahují mračna. Vydavatelé se někdy nadšeně, někdy se skřípěním zubů vrhli do tvorby tabletových aplikací svých magazínů pro tablety a chytré telefony. A pak se přidali i klienti, kteří chtěli oslovit generaci, co vyrostla na internetu. Jenže brzy přišlo rozčarování a setkání s realitou. Průměrný uživatel mobilního zařízení otevře za den pouhých osm aplikací – mezi ně většinou patří Facebook, YouTube, počasí a pár games. Navíc s nástupem HTML 5 a čím dál lepším pokrytím mobilním internetem odpadá spousta praktických výhod, kterými se aplikace chlubily. Prodejní čísla potvrzují, že nadvláda tabletových magazínů se vážně nekoná. Podíl prodejů tabletových verzí slovutných časopisů typu Cosmopolitan či Men’s Health nepřesahuje 10 %. Firemní magazíny jsou většinou zadarmo, i tak ale zvažte, jestli se vám příprava tabletové verze vyplatí. Pokud vám vyjde, že ano, vyvarujte se následujících chyb a dejte na naše doporučení.

Chyba číslo 1

Tablet není papír. Na mobilních zařízeních čteme jinak – neotáčíme stránky, ale skrolujeme dolů. Očekáváme neustálý tok vizuálních a obsahových informací. Nechceme si stahovat něco, co má začátek a konec. Protože on-line je jako vesmír. Nekonečný.

Chyba číslo 2

Aby byl tabletový časopis aspoň něčím zajímavý, musí se prošpikovat dalším kreativním a špičkovým obsahem. Spokojený čtenář se neobejde bez videa, animací, zoomování fotek, vizualizací a různých vychytávek.  A to je nákladné. Popravdě, astronomicky nákladné. Skvělé technologické řešení bez relevantního obsahu vám ale úspěch nezaručí. Je to vlastně stejné, jako když do starého auta dáte silný motor a spoustu displejů. Zajímavé, o víkendu na to kouknu. Ale každý den chci používat něco, co koresponduje s mým životním stylem.

Chyba číslo 3

Práce s on-line médii je hlavně o rychlosti. Jenže chyba lávky. Z pohledu vydavatele je vznik nového čísla tabletové verze téměř stejně tak dlouhý jako u tištěné. V případě app storu dokonce čekáte na schválení lidmi z Applu. Jakákoliv změna znamená aktualizovat celý soubor. A z pohledu čtenáře? Žádáte ho, ať si nainstaluje aplikaci a pak si z úložiště stáhne asi 200megový soubor. Už teď vám je jasné, kolik lidí to nakonec udělá.

Doporučení číslo 1

Vydávejte dál svůj skvělý tištěný časopis. Vylepšujte ho obsahově, graficky a vizuálně. Ten má své místo na slunci jisté. Nehrozí, že by lidé časopis vyměnili za tablet. Pro staromilce ho umístěte k prohlížení na svůj web a v každém případě na issuu.com

Doporučení číslo 2

Tvořte další obsah pro další média. Pište na twitter, foťte na Instagram, bavte na Facebooku a točte pro YouTube. Vaši zákazníci dnes surfují od televize přes časopis na blog a sociální sítě.  Rádi vás uvidí tam, kam chodí.

Doporučení číslo 3

Vytvořte si své vlastní médium on-line na platformě HTML 5. Díky responzivnímu designu nepřijdou čtenáři o svůj komfort na jakémkoli zařízení. Neplaťte nesmyslné licence Adobe, nesnažte se nalákat inzerenty do tabletové verze. Vložte své úsilí a prostředky do kvality obsahu. Čtenáři a vyhledávače si vás najdou.

Doporučení číslo 4

Pokud prodáváte produkty on-line, vymyslete funkční strategii pro konverzi do vašeho e-shopu. A pokud opravdu chcete aplikaci, vytvořte takovou, která bude denně nabízet uživatelům inspiraci a nabízet vaše produkty. Na to ale musíte být opravdu silný hráč a mít dostatečnou nabídku, aby si vás lidé našli a věnovali vám část kapacity svého mobilního zařízení.


Radoslav Kuba

O autorovi: Radoslav Kuba

Profesionál v kontentovém marketingu. Od roku 2000 se podílel na budování značek Tesco, Nový Smíchov, Metropole Zličín, Centrum Chodov. Pracoval na zrodu a vydávání časopisů TIME IN a Gurmet. Stojí za novodobým úspěchem značky BOTAS a jeho flagship storu Botas Concept Store. Jeho mise je vytvářet pro významné firmy a značky jedinečný, fascinující a pestrobarevný obsah, který jim pomáhá v tom, co dělají a k dosažení toho, co si přejí.

, ,

Sdílejte článek:

Komentáře: 1

  1. fuck google napsal:

    …Websites you should visit

    […]you made running a blog glance[…]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

24 + = 30

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.