Online a sociální média

# SKřížkemPoFunuse

Zdá se, že ve virtuálním světě začíná být „přehashtagováno“. Hastagy jsou dneska všude. Minulý měsíc mi přišlo svatební oznámení a byl na něm hashtag. Když jste ho zadali do Facebooku, našli jste skupinu svatebčanů a posty se seznamy možných svatebních darů. Hashtagy jsou fenomén. Nepoužívají je snad jen ti, kteří neumějí na klávesnici notebooku napsat křížek.

Hashtagy dnes fungují jako nástroj v podstatě všech sociálních sítí. Jejich smyslem je organizovat data, a usnadnit tak uživatelům práci s nimi. Některé sítě jsou pro ně ale vhodné více a některé méně.

Facebook radši vynechte

Doménou hashtagů je bezpochyby Twitter, kde jejich rozmach nastal už v roce 2007. Právě rychlé označování příspěvku často s tematickým zaměřením se stalo neodmyslitelnou součástí tweetů. Hashtagy dnes najdeme ve více než polovině všech tweetů. Výborně fungují, pokud se něco děje, při sportovních a politických událostech nebo vypjatých situacích. Dobrým příkladem je například hashtag #JeSuisCharlie, který byl v lednu masově používán všemi, kteří nějak solidarizovali s oběťmi teroristického útoku na redakci časopisu Charlie Hebdo. Během prvních tří dnů po útoku byl na Twitteru použit pětmilionkrát.

Velice populární jsou hashtagy také na Instagramu, sociální síti, která je zaměřena na fotografie. Ty je zde možné upravovat, popisovat a sdílet s ostatními. Při popisu fotek se používají právě hashtagy, které vaši fotku následně zařadí do dnes už téměř nekonečně dlouhého seznamu obrázků. Tento seznam ještě prodlužuje fakt, že se často používají anglické – tedy mezinárodní hashtagy. Někteří uživatelé se už vůbec neobtěžují s popiskem pomocí vět. Prostě fotku označí nejrůznějšími hashtagy, které více či méně souvisejí se zobrazeným materiálem. Třeba hashtag #Saturday se na Instagramu nyní vyskytuje v počtu 30 215 835. Je možné pod ním najít fotky lidí, snídaní, psů, ponožek, citátů a třeba i mrakodrapů. Pod pojmem sobota si prostě každý představí něco jiného. Proč ale pod hashtagem #dog najdete i fotky koček, to je záhada.

Naopak mezi posledními sociálními sítěmi, které začaly využívat hashtagy, byl v červnu roku 2013 Facebook. V případě Facebooku jsou hashtagy poněkud kontroverzní téma. Facebook na rozdíl od Twitteru a Instagramu neumí s hashtagy příliš pracovat. Často je nedokáže najít, případně najde jen jejich zlomek. Ve výsledcích často vůbec nenajdete ani to, o čem víte, že jste sami vytvořili. Výsledky jsou řazeny chaoticky a vyhledávání nefunguje v komentářích. Uživatelé s nimi proto příliš nepracují, někteří je dokonce cíleně ignorují a stěžují se, že je ruší.

Hashtagová etiketa

Aby nám hashtagy posloužily tak, jak mají, měli bychom se držet pár jednoduchých pravidel. Na používání hashtagů by se dalo vztáhnout známé pořekadlo – „méně znamená více“. Smyslem hashtagů není vymyslet jich co nejvíce nebo založit spousty nových. Hashtagy bychom měli využívat účelně. Mají totiž sloužit především nám – uživatelům.

Zde tedy pár základních pravidel:

  1. Nepoužívejme příliš mnoho hashtagů. Nepsaným pravidlem je to, že v jednom příspěvku by se neměly objevit více než tři hashtagy.
  2. Hashtagy by neměly být příliš dlouhé. Ideální jsou ty jednoslovné.
  3. Hashtagy by měly být smysluplné a nějak souviset s obsahem sdělení.
  4. V hashtazích se nepíší mezery.
  5. Součastí hashtagů by neměly být nestandardní znaky (háčky, číslice, interpunkční znaménka).

Většina hashtagů už existuje

Hashtagy řadu lidí vybízejí ke kreativitě. Některým uživatelům snad ani nejde o zveřejnění samotného obsahu, jako o možnost jeho popsání co nejoriginálnějším způsobem. Je to jako slovní fotbal – bit.ly/1Od4ppJ

Pro ty, co mají potřebu prostřednictvím hashtagů prokazovat svoje copywriterské dovednosti, mám špatnou zprávu. Většina hashtagů už existuje. Přišli jste pozdě.  Budete muset počkat, až křížek nahradí třeba hvězdička a celý ten kolotoč začne zase znovu.


Andrea Krenková

O autorovi: Andrea Krenková

Během své praxe nasbírala zkušenosti z marketingu, obchodu a komunikace. V Boomerangu má ve svém portfoliu klienty z oblasti módy, financí i automobilového průmyslu. Vystudovala Mediální studia na Karlově univerzitě. Baví ji, že si i v práci může číst časopisy.

, , , ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

+ 40 = 49

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.