Online a sociální média

Řidičem Facebooku nemůže být každý

Stejně jako po absolvování autoškoly nemůžeme rovnou sednout do závodního auta nebo formule 1, neznamená vlastnictví soukromého profilu na Facebooku, že všichni mohou spravovat firemní profily.

Ačkoliv vám toto přirovnání nemusí být po chuti, ovládat komunikaci na sociálních sítích je specifickou disciplínou, pro kterou nestačí, že na Facebooku sdílíme soukromé fotografie z dovolených, nedělní obědy a radosti všedních dní. Ovšem ne všechny firmy si uvědomují, že o správu jejich sociálních sítí a především Facebooku by se měl starat tým specialistů. Proč?

Máte kapacity?

V praxi často slyšíme, že správu Facebooku dostal na starosti někdo z marketingového oddělení navíc ke své práci. Dyť ono to moc času nezabere,“ a to je nejčastější chyba. Základem úspěšné stránky na Facebooku je denní exekutiva a kreativa, která stránku odlišuje od konkurence. Firmy velmi často Facebook podceňují a považují jej za méně hodnotné médium. V marketingových rozpočtech se ním často nepočítá, protože přeci na to peníze nejsou potřeba. A to je chyba. Dnes je ale na Facebooku takřka každý a troufám si tvrdit, že se jedná o nejkonzumovanější masové médium (přeci i při sledování televize kontrolujete, co se děje ve světě Facebooku, nebo ne?). Aby Facebook fungoval správně, je třeba na něj umísťovat unikátní a zábavný obsah, který je střižený speciálně na míru. Ilustrace, videa, fotografie a zábavné a edukativní copy. Máte ve svém interním týmu ilustrátory, grafiky a copywritery? Máte lidi, kteří umějí vytvářet videa, obstarávat produkci a nastavovat kampaně na Facebooku? A pokud ano, mají kapacitu se Facebooku věnovat pravidelně, abyste byli schopni denně vytvořit nový příspěvek? Většinou na to dost času nemáte. A proto řidičem nemůže být opravdu každý, kdo má soukromý profil.

Máte nadhled?

Pro úspěšnou firemní stránku je důležitý dostatek relevantních fanoušků (tedy ne koupených). Abyste relevantní fanoušky získali, můžete si platit cílenou inzerci, nebo vytvářet obsah, který lidi bude bavit – tedy jej budou sdílet, lajkovat, komentovat a  ukazovat i vašim nefanouškům“. Takový obsah by měl být na míru střižený vaší značce, ale zároveň by neměl být zatížený korporátními stereotypy. Musíte mít nadhled a vědět, co chtějí lidé na Facebooku sledovat ve svém volném čase. Máte nadhled a dokážete vytvářet sdělení, která lidi budou bavit a ti nebudou mít pocit, že z nich čiší reklama?

Máte disciplínu?

Řada firem se na Facebooku potýká s nedisciplinovaností pravidelně komunikovat – tedy optimálně na denní bázi. Zrovna neprobíhá marketingová kampaň, a tak není pro Facebook obsah. Jsou to spojené nádoby s kapacitoua nadhledem. Aby vaši stránku měl Facebook rád a ukazoval ji co nejvíce lidem, musí u vás vidět pravidelnost a vysokou míru zapojení fanoušků se sdíleným obsahem. Nejčastěji firemní facebooky umírají na malou míru aktualizace a následně se firmy diví, že jim v době kampaně nefunguje. Ale proč by měl fungovat, když stránka byla delší dobu mrtvá a Facebook nemá důvod si myslet, že budete lidi zajímat.


Jan Husták

O autorovi: Jan Husták

Profesní kariéru započal již na střední škole, kdy pět let působil v přední agentuře věnující se výzkumu trhu. Jeho další kroky směřovaly do public relations. Více než tří roky se jako Account Manager věnoval komunikačním strategiím, krizové komunikaci a media relations. V Boomerang Publishing se kromě klientů stará také o obraz a image agentury. „Věřím ve kvalitní obsah. Myslím si, že content marketing je podceňovaným komunikačním nástrojem a já se to pokusím změnit. Především online média nabízí možnosti, které ještě řada firem neumí zatím naplno využít.”

,

Sdílejte článek:

Komentáře: 1

  1. Jan Hofírek napsal:

    Píšete dobře, ale celkový dojem kazí chyby.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

− 8 = 1

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.