Online a sociální média

Pomoc, chytil jsem virus

Gallery

Nemoc je zlá věc, kterou si nikdo nepřeje. Ovšem v dnešní době jsou i viry, ze kterých máme radost. Jsou to ty na sociálních sítích. Pamatujete si na Volkswagen video s Darth Vaderem? Tančící svatebčany na minnesotské svatbě, mluvícího psa nebo na Hitlera, jemuž Katka zapomněla dát okurku do cheeseburgru? Myslím, že minimálně jedno z těchto videí dobře znáte.

Mediální virus neboli virál je obsah, který šíří jeho čtenáři sdílením na sociálních sítích nebo na internetu obecně. Příměr pochází z biologie, podle autora knihy Mediální virus Douglase Rushkoffa se totiž mediální viry šíří stejně jako ty biologické v těle.

Virus

Odborník na sociální média Henry Jenkins se však proti používá termínu virus nebo virální obsah vymezuje, protože biologický virus člověk šíří neúmyslně, naopak ten mediální zcela vědomě. Vysvětluje také, že zatímco biologický vir chytíme, jen když jsme oslabeni, ten mediální nás může zasáhnout i v plné kondici. Je vlastně jen na nás, zda viru chceme podlehnout a šířit ho dál.

Většina z nás je ale velmi náchylná. S mediálními viry je to podobné jako s vtipy nebo úryvky písniček, které si pak člověk brouká, i když už ani sám nechce.

Myšlenka virality však není záležitostí posledních pár let. Do komerční komunikace se termín dostal již v roce 1996, kdy jeho základní principy definoval Jeffrey Rayport. Tehdejší viralita spočívala v tom, že obchodní společnosti zdarma nabízeli svým potenciálním zákazníkům zábavný obsah, který v sobě ukrýval komerční sdělení. Díky šíření mezi jejich přátele a známé se obsah dostával dál bez přičinění obchodní společnosti.

Proč chceme být přenašečem?

Z výzkumů vyplývá, že důvody jsou především psychologické a emocionální. Často prostřednictvím toho, co sdílíme, dáváme najevo, kdo jsme, co nás baví, jaký humor máme rádi. Velkou roli hrají sociální důvody a s nimi spojený pocit sounáležitosti. Hovořit bychom mohli i o závislosti.

Nancy Miller pro magazín Wired napsala, že pop kulturu polykáme jako bonbony – prakticky zabalené jednohubky, které mohou být jednoduše schroupány se zvýšenou frekvencí a maximální rychlostí. Myslím, že tohle přirovnání by se dalo skvěle vztáhnout na obsahy sociálních sítí, které konzumujeme jako svačinku, která nám chutná a stáváme se na ní závislí.

Co má potenciál být virálem?

Aby se váš příspěvek mohl stát virálem měl by splňovat jedno ze tří následujících pravidel:

  1. měl by být zábavný nebo vtipný
  2. měl by obsahovat nostalgii (nejlépe tzv. sdílenou zkušenost)
  3. měl by v sobě ukrývat moment tajemství (vyvolávat otázky – je to opravdu tak? kdo to video natočil? není to reklama?)

Všechny tři zmíněné  způsoby vyžadují aktivitu uživatelů, dávají jim důvod k diskuzi.

Formát

Vhodným formátem pro virál je video. S podporou Facebooku, který videa automaticky přehrává, máte jistotu, že zasáhnete početné publikum.

Podívejme se na malou ukázku dobře fungujícího virálního videa.

Fungovat bude ale i vtipný vizuál. Asi nejznámějším typem tohoto obahu je LOLCat. Obrázek zvířete, nejčastěji kočky, doplněn humorným textem.

Oblíbené jsou v dnešní době také infografiky.

Fungovat ale může i textový status. Stačí pokud je obsah dostatečně zábavný. Skvělým příkladem je facebooková stránka Odposlechnuto v kanceláři.

Z formálního hlediska na internetu skvěle fungují seznamy (10 důvodů proč) nebo návody (jak…), inspirovat se můžete třeba na Čilichili.

Až již zvolíte formát jakýkoli, příspěvek by měl být krátký. Vhodným dnem na jeho zveřejnění je pak úterý nebo čtvrtek.


Andrea Krenková

O autorovi: Andrea Krenková

Během své praxe nasbírala zkušenosti z marketingu, obchodu a komunikace. V Boomerangu má ve svém portfoliu klienty z oblasti módy, financí i automobilového průmyslu. Vystudovala Mediální studia na Karlově univerzitě. Baví ji, že si i v práci může číst časopisy.

, ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

+ 40 = 48

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.