„Chceme vydávat periodické médium jako součást marketingu. Ušetříme a dáme to online. Vždyť papír je drahý a my nechceme ničit deštné pralesy. Je ale online levnější? A je vždy tou správnou cestou pro komunikaci značky? Ano i ne. Dnes nepřinesu univerzální návod, jestli print, nebo online… Ale vysvětlím, proč content marketing na internetu není levnější.
Řekněme si na rovinu, že na internetu poptávka stále ještě převyšuje nabídku. I proto se všichni v republice stali experty na komunikaci přes sociální sítě a správu webových stránek. Tedy si to bohužel myslí. Není to pravda. Za úspěšným Facebookem či blogem stojí vždy nějaký specialista. Co to znamená? Stejně jako tištěné noviny nebo magazín, se ani online neobejde bez specializovaného týmu. A především dodavatelů prvotřídního obsahu, který splní marketingové cíle a firma se ve výsledku za svůj blog nebo online magazín nebude stydět.
CMS systémy pro správu dnes dokáže sice ovládnout i průměrně inteligentní šimpanz, ale nahráváním obsahu to pouze končí. Vstupní náklady pro vytvoření webu se v zásadě rovnají či lehce převyšují tvorbu grafického manuálu tištěného magazínu. Stejně pak jsou ale potřeba i náklady na tvorbu článků a dalšího obsahu. Uveřejnění na webu rozhodně neznamená, že má práce novináře a fotografa menší hodnotu. Při tvorbě obsahu tak moc neušetříte.
Magazín má tu výhodu, že je jasně ohraničený počtem tiskových stran. Online je nafukovací (jak mi nedávno řekl redaktor Forbes – online je nenasytná bestie), a pakliže chcete publikovat článek alespoň třikrát týdně, měsíčně potřebujete cca 13 článků, tedy asi 20 normostran textu. Za kvartál tak potřebujete přes 60 stran obsahu, což má málokterý firemní čtvrtletník. A protože máte více článků, potřebujete víc fotografií. Tak si to sami spočítejte.
Pravidelnou spolupráci s grafikem nepotřebujeme! Ale ano, potřebujeme. Nikdo nechce, aby jednotlivé články vypadaly po grafické stránce „každý pes jiná ves”. Art directoři vybírají fotografie z fotobank, společně s ilustrátory vytvářejí infografiky a dohlížejí na vizuální stránku webu samotného. Navíc web není bezúdržbový – po naprogramování potřebuje péči na měsíční bázi aktualizace backendu, drobná vylepšení pro větší uživatelský zážitek, vývoj webu a tak dále.
Fajn, pořád můžete mít pravdu, že ušetřená položka za tisk převyšuje uvedené vícenáklady, které s sebou online prostředí nese. Jenže jsme ještě nemluvili o propagaci. Kdo dnes nedá o svém blogu, online magazínu nebo webu světu pořádně vědět, toho nikdo nenajde. A jestli náhodou najde, rozhodně se nebude opakovaně vracet. Musíte mít skvělou facebookovou stránku, což se neobejde bez unikátního obsahu navíc, desítek hodin content managera a rozpočtu pro proagaci stránky a postů. Musíte posílat newslettery, a budovat si databázi jejich odběratelů. Tisícovka měsíčně na PPC reklamu už totiž pár let slušnou návštěvu nezaručí.
Doporučujeme, Peníze, Online a sociální média, Content marketing
skvělý článek!
Pokud jde ale třeba o zpravodajství, tak stále mnoho lidí, včetně mě dává třednost tištěným novinám. Někdy nám ale nezbývá jiná možnost, něž číst online. Třeba můj oblíbený sportovní portál http://www.sportyonline.cz se vytisknutý ani neprodává.