Online a sociální média

Jsou hashtagy vůbec k něčemu?

Ze všeho nejdříve si musíme uvědomit, k čemu ty hashtagy vlastně původně byly. Na Twitteru, který je postaven na 140 znaků dlouhých výpovědích, dával hashtag svým uživatelům možnost přičlenit tweet k danému tématu. Dnes jde už o polozapomenuté časy mýtů a legend, kdy se třeba pod #food skrývalo jen pár milionů příspěvků.

Určité výpovědi pak musely propojovat několik témat a tady přišla vhod možnost dávat hashtagů více. Asi nejužitečnější je to pro twitterové účty zpravodajských serverů. BBC nebo CNN tak mohly přehledněji mapovat probíhající události (#NepalEarthquake #Day2). Jakýkoli uživatel se tak mohl rychle orientovat v problematice, o kterou se zajímal, a i díky tomu je Twitter dodnes nejrychlejším zpravodajským serverem na světě.

Obrázky

Totéž v trochu prozaičtější podobě nabízí hashtagy na Instagramu. Ten je oproti Twitteru jiný v tom, že si hashtagů můžete nasadit pod fotku až padesát. U Instagramu to slouží především k tomu, aby si vašeho příspěvku v záplavě stále nových a nových obrázků, vůbec někdo všiml.

Chytrá práce s hashtagy tak pomohla nejednomu influencerovi k cestě za slávou. Kupříkladu nejpoužívanější hashtagy jsou vám úplně na nic, protože pod #love přibývají každou minutou stovky a tisíce nových příspěvků. Naopak #Turbina456xT26 si zase nevyhledá nikdo. Zlatá cesta klasicky leží někde uprostřed.

Zlatá střední cesta

Hashtagová střídmost Twitteru a na druhé straně hashtagové obžerství Instagramu by se měly logicky snoubit na networku, který souboj sociálních sítích de facto vyhrál, a mluvím samozřejmě o Facebooku. Nikdo vlastně přesně nevíme, co Facebook očekával od uvedení hashtagů na svou síť v roce 2013. Víme jen to, co to přineslo.

Na rozdíl od Instagramu a Twitteru totiž na Facebooku existují stránky, které mají určité téma a jeho příspěvky se na něj vážou. Najdete dokonce několik stránek věnujících se jednomu tématu z mnoha úhlů. K čemu je stránce věnující se zajímavostem ze světa vývoje videoher #gaming?

Facebook tedy vnesl do fenoménu hashtagů ještě jednu dnes již podstatnou věc a tou je pointování. Pokud píšete jakýkoli text jenom vzdáleně se týkající on-line světa, můžete legitimně ukončit nevypointovaný text výrazem #Něco.

Východní Evropa

Jak nás učil doktor Jílek na lingvistice, situace v Rusku je vždycky specifická. Co se on-line světa týče, můžeme toto tvrzení rozšířit na celou východní (rozuměj od Německa na východ) Evropu.

Pomiňme teď fakt, že největší bizarnosti se skrývají pod hashtagy psanými v azbuce. Pro naše poměry stačí vědomí, že nezápadní Evropa, ta naše Evropa, Twitteru neznajíc, si převzala hashtagy po svém a že Facebook, ve snaze nám je co nejvíce přiblížit, umožnil tvorbu hashtagů i se specifiky daného jazyka.

To ve zkratce znamená, že se český internet nyní hemží hashtagy s diakritikou, které jsou pokaždé psány jinak a nenajdete pod nimi nic, nebo větami složenými výhradně z hashtagů (a to včetně předložek). Vůbec to vypadá, jako byste poskytli mediální síť na hraní pětiletému děcku.

Nejspíš i kvůli tomuto fenoménu jsou podle statistik facebookové posty s hashtagy vcelku nepopulární. Maximální množství, které by se mělo do postů dávat, jsou dva. Pak to jde úměrně a čím více hashtagů do postů vložíte, tím menší úspěch daný post má.

Profesionální užívání

Jak tedy rozumně využít hashtag pro marketingové nebo reklamní účely, ptáte se?

Tím nejzářnějším příkladem je popkultura. Obsah, který prodává jiný obsah, má tu výhodu, že většinou má co říct. Jak knižní, tak filmový, ale i videoherní průmysl využívá hashtagy především jako prodej nejrůznějších claimů, které mají zvuk.

Tak třeba pro očekávaného Captaina Ameriku je vydána sada hashtagů jednak pro všechny zúčastněné superhrdiny (#IronMan, #BlackPanther atd.) a jednak pro oba týmy (#TeamIronMan, #TeamCap). Marketingově geniálně zmáknutý Deadpool na to šel „krádeží“ slavných hashtagů jako #touchyourself. Už zmíněný videoherní průmysl pak na claimy hraje odjakživa, takže je v nich tradičně nejsilnější. Ty nejlepší jsou unikátní a zároveň zvučné: BioWare přišli s #FightForLost pro svůj druhý Mass Effect, first person zombie survival Dying Light si zase přivlastnil užívaný a znějící #GoodNight.

U produktových záležitostí je vhodné tagovat především produkty jako takové, případně jednotlivé obsahové kampaně. Příkladem může být sociální komunikace Volkswagenu, který u právě probíhající kampaně Think New taguje posty #ThinkNew a danými tématy, která technologická Think New kampaň podporuje (např. #pedestrian). No a pokud se daný post týká konkrétního vozu, přidává se např. #GolfGTE.

Funkční hashtag

Stejně jako kvalitní video musí mít i dobrý hashtag 4K, tedy musí být:

  • K věci – musí se týkat daného brandu/tématu/fenoménu, který komunikujete
  • Krátký – aby se dobře a rychle psal a vešel se i na Twitter
  • Kulervoucí – musí mít zvuk, aby se dobře opakoval i nahlas
  • Konkrétní – musí přesně pojmenovávat daný produkt/službu

Pokud jste aspoň trochu Kreativní a rozumíte Komunikaci, je ve 4K vše, co potřebujete k tvorbě funkčního hashtagu.

No a pokud jste četli pozorně, už víte, čím dnešní článek uzavřeme.

#Pointa


Jan Studnička

O autorovi: Jan Studnička

Kvůli nucené redakční praxi na žurnalistice prodělal stáž v ČILICHILI, kam o rok později nastoupil jako online contentista, takže teď krmí obsahem nejen ČILI, ale i další projekty Boomerangu.

, , ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

− 1 = 1

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.