Online a sociální média

Co stojí jeden post?

Facebook se všem líbí, všichni ho mají rádi a také ho chtějí mít. Ale vlastně málokdo je ochotný za kvalitní obsah zaplatit. Často od klientů slýchám větu: „Proč je to tak drahé? Vždyť je to jen jedna věta a nějaký obrázek.“

Pravda je v tomto případě někde uprostřed. Ano, často je to jedna věta a obrázek. Ale ten obrázek nejdřív musel někdo najít a dodržet u toho všechna předem stanované kritéria. Aby na něm byl požadovaný produkt, v té správné barvě, ve správném úhlu a na tom správném místě. A pak k němu vymyslet to nejlepší možné copy, které bude odkazovat k tomu obrázku, bude v něm nápad a ještě bude vybízet fanoušky k nějaké reakci.

Kolik se tedy vlastně za jedním postem skrývá práce?

Redakční rada je jen začátek

Na počátku obsahu na sociální sítě stojí redakční rada, která většinou probíhá na měsíční bázi. Tam probíráme aktuální témata a akce, které značka chystá nebo kterých se bude účastnit. Na základě toho pak vytvoříme kalendář akcí, abychom na nic nezapomněli a fanoušci byli informováni dostatečně dopředu.

Každý týden se pak u nás sejde projekťák, specialista na online a editor, aby vymysleli podobu postů na nadcházející týden. Posty se snažíme kombinovat tak, abychom fanoušky nenudili, a zároveň jsme se drželi strategie, na které jsme s klientem domluveni. Součástí mixu jsou tak posty produktové, interaktivní (jako třeba hádanky), informační a samozřejmě i ty úplně originální.

Když známe kombinaci témat, specialista na online připraví texty a doplní je představou o vizuálním materiálu do redakčního systému. Možný je samozřejmě i opačný postup, tj. vymýšlení textů na základě již vybrané fotky. V redakčním systému pak posty načasujeme na konkrétní den i čas.

Ne, fotky nejsou z Googlu

Pak přichází na řadu fáze hledání té správné fotky. Ne, nemůžete si stáhnout obrázek z Googlu. Ano, bylo by to jednoduché. K fotkám, které umísťujete na Facebook, musíte mít licenci stejně jako k fotkám, které používáte do jakéhokoli jiného média.

Každý značka má většinou svoji databázi fotek. Nejprve tedy hledáme v ní, případně v tiskových zprávách, někdy je možné použít také fotobanky. S fotkami se snažíme dále pracovat. Připravujeme fotomontáže nebo koláže, abychom dostali do fotky další nápad. Vytváříme také vlastní grafické posty, které připravuje grafik nebo ilustrátorka. Některé posty si sami fotíme.

Yes!

Připravené obrázky nahrajeme k textům do redakčního systému. Posty jsou v tuto chvíli kompletní. Nastává čas pro editora, který texty zkontroluje a upraví. Následně posty ještě prohlédne projekťák a pak už je ten správný čas ukázat je klientovi. Ten je v redakčním systému okomentuje, nebo rovnou schválí a pak už můžeme publikovat.

Podtrženo, sečteno: jeden originální post průměrně stojí

24 minut online specialisty

20 minut grafika

12 minut editora

16 minut projekťáka


Andrea Krenková

O autorovi: Andrea Krenková

Během své praxe nasbírala zkušenosti z marketingu, obchodu a komunikace. V Boomerangu má ve svém portfoliu klienty z oblasti módy, financí i automobilového průmyslu. Vystudovala Mediální studia na Karlově univerzitě. Baví ji, že si i v práci může číst časopisy.

, ,

Sdílejte článek:

Komentáře: 1

  1. Gabe napsal:

    thanks for tge great info

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

3 + 2 =

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.