Online a sociální média

5 důvodů, proč je nákup fanoušků cestou do horoucích pekel!

Nemít fanoušky znamená, že jsme malá firma, které nikdo nevěří. Chceme rychle růst a rychlý zisk fanoušků nám pomůže! Takhle si většinou markeťáci zdůvodňovali krok, po kterém jim na sociálních sítích zůstaly akorát tak oči pro pláč.

Vypadalo to na osobní profesní prohru! Do agentury jsme tehdy získali klienta, který se věnoval prodeji reklamních předmětů. Ke správě jeho Facebooku jsem se dostal v době, kdy stránka měla kolem 1600 fanoušků. Po několika týdnech správy jeho firemního Facebook profilu jsme se divili, že na relativně zajímavý a hravý obsah nikdo nereaguje. Co se děje? Experimentovali jsme s copy, fotografiemi atd. Stále nic. Následně jsme se s kolegy důkladněji podívali do statistik stránky (po téhle škole života to dnes dělám jako první věc!)… a bylo vymalováno. „Vy jste nakoupil fanoušky?“ „Ano, asi tisíc, aby moje stránka nevypadala prázdná.“ To byl konec, veškerá snaha oživit stránky byla zbytečná.

Vyvarujte se nákupu za každou cenu

Proč nakupovat fanoušky na Facebook? Slyšel jsem řadu důvodů – „nechci, aby moje stránka vypadala prázdná“, „nemít fanoušky znamená, že jsme malá firma, které nikdo nevěří“, „chceme rychle růst a rychlý zisk fanoušků nám pomůže“… a tak bychom mohli pokračovat. Ve všech případech jsou nakoupení fanoušci cestou do pekel. Většinou se jedná o fejkové profily, „neafinitní“ mladé puberťáky či klikací farmy. Z těchto lidí nikdy neuvidíte konverzi ani enagagement! Fanoušky prostě nekupujte, protože… 

1. Facebook vás nebude mít rád

Facebook preferuje obsah a firemní profily, které zveřejňují relevantní obsah. Jak se pozná, že se jedná o relevantní obsah? Fanouškům se líbí a reagují na něj – ať už lajky, komenty, sdílením či proklikáváním fotogalerií. Jak to asi udělá imaginární armáda z Indie?

2. Vaše produkty a služby nikdo neuvidí

Na Facebooku souvisí všechno se vším. Pokud s vámi zákazníci pravidelně neinteragují, snižuje se vám takzvaný „organický reach“. Tedy kolik procent fanoušků uvidí na své zdi váš post. Standardně to jsou 2 %. Kvalitním obsahem ovšem není problém držet reach v řádu deseti až dvaceti procent, a to bez inzerce!

3. Fanoušci budou utíkat, případně blbě komentovat

Pakliže jste nakoupili fanoušky, kteří existují a jsou to puberťáci, pak nebudou po čase vědět, proč jim vyskakují ty vaše posty. V lepším případně si vás „odlajkují“, v horším případě je budou negativně komentovat, protože oni přeci nejsou cílovka, která chce kupovat polívky v pytlíku nebo třeba luxusní pera. A asi už vám došlo, že v návaznosti s bodem 2… sdílený obsah uvidí jenom ti, kteří nekoupí.

4. Všichni se vám budou smát

Nakupovat fanoušky je prostě ostuda. Takovou ostudu si mezi internetovou komunitou v minulosti uřízlo Jidlo TED.cz. To se snažilo dohnat rostoucí DameJidlo.cz, a protože se jim to nedařilo, ve vlnách nakupovalo fanoušky…

5. Nikdy nezjistíte, zda vás na FB sleduje vaše cílovka

Ze statistik už nikdy nevyčtete, zda máte svoji Facebook cílovou skupinu, kterou potřebujete. Co s tím? Smažte současný profil a začněte znovu!

Takže co z toho plyne? Nenakupujte. Lze je získat organicky zajímavým obsahem. Nejlepší je super obsah podpořit kvalitně zacílenou inzercí.


Jan Husták

O autorovi: Jan Husták

Profesní kariéru započal již na střední škole, kdy pět let působil v přední agentuře věnující se výzkumu trhu. Jeho další kroky směřovaly do public relations. Více než tří roky se jako Account Manager věnoval komunikačním strategiím, krizové komunikaci a media relations. V Boomerang Publishing se kromě klientů stará také o obraz a image agentury. „Věřím ve kvalitní obsah. Myslím si, že content marketing je podceňovaným komunikačním nástrojem a já se to pokusím změnit. Především online média nabízí možnosti, které ještě řada firem neumí zatím naplno využít.”

, ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

90 − 82 =

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.