Online a sociální média

9 z 10 mladých konzumuje víc médií naráz

Často se hovoří o různých móresech generace Y, tedy lidech narozených mezi lety 1985-2000. Touha po volném čase, odlišný přístup k práci, větší společenské zapojení. To je jen zlomek charakteristik spojených s těmito mladými lidmi. Odlišuje je však také způsob, jakým používají média a nejsou sami.

Z posledního dostupného výzkumu vyplývá, že 9 z 10 lidí ve věku mezi 18 a 35 lety používá více médií v jeden okamžik. Nejčastější kombinací je sledování televize a surfování po internetu. V závěsu je poslech rozhlasu spolu s internetem.

Televizor, počítač a telefon

Tato zařízení patří mezi nejpoužívanější, pokud se uživatelé chtějí věnovat multitaskingu naplno. Téměř 60 % dotázaných uvedlo, že používání více médií současně je pro ně běžnou součástí života a praktikují v podstatě denně. Nelze přitom říci, že by se tento trend významně projevil pouze u jednoho pohlaví. Paralelní konzumaci médií mají mladí lidé nejčastěji spjatou s volným časem a příchodem domů. Během primetimu nastává ta správná chvíle na bezbřehé brouzdání po internetu, často doprovázené aktivitou na různých sociálních sítích. Používání více médií v jednu chvíli je často nejen jednoduchým způsobem, jak vyplnit večer, ale v mnohých případech také skoro závislostí. Řada uživatelů si už vůbec nedovede představit, že by se naplno věnovala pouze jednomu médiu, především televizi.

Touha vědět víc

Z čeho pramení potřeba dívat se na televizi s dalším zařízením v ruce? Určitě z možnosti jako takové. Od roku 2012 roste v populaci počet smartphonů a tabletů. Respondenti vzpomínají, že si tento zvyk osvojili právě s příchodem jednoho ze zmiňovaných mobilních zařízení. Mezi důvody, proč sahají po dalším médiu, uvádějí nedostatečné zaujetí prvním médiem, chuť dohledat si další informace, ověřit si zhlédnutou zprávu a také potřebu maximálně využít svůj volný čas. Uživatelé sami přiznávají, že jejich pozornost rozložená mezi více médií není vyvážená. Pokud se mají rozhodnout, na co se koncentrují více, je to spíše zařízení, které je jim fyzicky blíže, a které vyžaduje větší zapojení, jako internet. Do pozadí se tak často dostává televize nebo rádio. I přes snižující se pozornost, jsou však mladí lidé schopni shrnout to nejdůležitější, co se ve vysílacích médiích děje.

U repríz nakupují

Má obsah prvního média nějakou souvislost s obsahem na druhém médiu? To záleží hlavně na typu pořadu, který uživatelé sledují. Zatímco u zpravodajství, dokumentů nebo reklamy vyhledávají uživatelé většinou doplňující informace. U repríz seriálů a nudných filmů sledují zpravodajské servery, sociální sítě a také nakupují. Mladí lidé ale nejsou sami, kdo média používají tímto způsobem. Řada z nich poukazovala na fakt, že v obývacím pokoji se u televize potkávají s celou rodinou, přičemž tablet, notebook nebo mobil mají v ruce prakticky všichni členové domácnosti.

Zdroj: Diplomová práce: Potřebujeme více informací? Využití více médií současně.


Andrea Krenková

O autorovi: Andrea Krenková

Během své praxe nasbírala zkušenosti z marketingu, obchodu a komunikace. V Boomerangu má ve svém portfoliu klienty z oblasti módy, financí i automobilového průmyslu. Vystudovala Mediální studia na Karlově univerzitě. Baví ji, že si i v práci může číst časopisy.

, , ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

18 + = 20

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.