Návod

Slavte s klienty, vyplatí se to

Jmeniny a narozeniny jsou fajn. Všichni jsou na vás hodní, dávají vám dárky a vy si můžete dát s kamarády do trumpety, aniž by vám za to někdo doma nadával. Pokud jste ale marketér nebo obchodník, budou vás mnohem víc než vaše vlastní zajímat svátky a narozky vašich klientů. Je to totiž ideální příležitost, jak se jim připomenout a případně jim i něco prodat.

Pro firmy určitého typu (služby, velkoobchod) je už dnes naprosto samozřejmé, že mají databázi důležitých klientů včetně dat jejich narození, aby jim mohly popřát a případně jim i poslat nějaký dárek. Co ale věnovat těm opravdu velmi důležitým, aby to pro ně mělo nějakou hodnotu, bavilo je to a nezavánělo to úplatkem?

Nejvíc potěší dárek, který pro druhého vyrobíte sami

Jednou z možností, jak být originální a vyhnout se podezření, že dotyčného uplácíte hmotnými statky, je darovat obsah vytvořený oslavenci přímo na míru. Klasickým příkladem jsou třeba jednorázové tiskoviny vydané v pár kusech a vztažené k určité události (padesátiny šéfa představenstva, sté výročí založení firmy apod.), zrovna tak to ale může být video, elektronická pohlednice nebo třeba počítačová hra. Na nosiči zase až tolik nezáleží, podstatný je jeho obsah, který ukáže, že svému obchodnímu partnerovi rozumíte, vážíte si ho a nelitujete námahy a energie, abyste mu udělali radost.

Důvod k oslavě se vždycky najde

Jestliže ve velkoobchodě a ve službách jde v tomto případě především o budování vztahů s klienty, v maloobchodě se na svátcích a narozeninách dá i přímo vydělat. Nejdál jsou u nás zatím v tomto ohledu majitelé květinářství a restaurací. Jedni vyvěšují na své obchody cedule „Dnes má svátek …“, druzí zase nabízejí slevy na jídlo i pití pro ty, kteří ten den slaví narozeniny. Jinak ale čeští obchodníci s podobně zaměřeným in-store marketingem moc invenčně nepracují. Přitom možnosti tu jsou. Knihkupci by třeba na Viléma mohli dávat slevu na díla Viléma Zábrany, Williama Shakespeara nebo Wilhelma Grimma, prodejci elektrospotřebičů zase mohou nabízet akční cenu zboží příslušné značky v den, kdy se narodil Robert Bosch či Antonio Zanussi. Příležitostí, co by se dalo zrovna slavit, určitě sami najdete spoustu, důležité je, že má smysl je hledat.


Rudolf Král

O autorovi: Rudolf Král

Vystudoval scenáristiku a dramaturgii na FAMU, kam zběhl ze studií žurnalistiky. Nakonec se ale k novinařině vrátil a začal se jí živit. Jako šéfredaktor vedl časopis DVD Movie, natočil několik reklamních videospotů a podobně. V Boomerangu je od roku 2007 a vede hned několik magazínů (například časopisy pro ČSA, TGS, Lidl, Spaar...) a zodpovídá za práci týmu několika editorů a grafiků.

, ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

22 − = 13

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.