Návod

Skočte si!

Můžete se přihlásit do kurzů, můžete si koupit knížku, anebo můžete asertivitu studovat hodiny a hodiny na internetu. Když ale dojde na lámání chleba, opravdu zvládnete klientovi říct NE?

Tahle lákadla potkáte na každém kroku: Přihlaste se do kurzu Naučte se říkat NE a změnte svůj život. Kurz asertivity, díky kterému nikoho neurazíte, ale získáte sebe samu. 7 rad do života, jak říkat ne…

Ale když se pak postavíte klientovi tváří v tvář (v lepším případě po telefonu), opravdu mu řeknete: „Milý kliente, je to sice skvělý nápad a líbí se mi, jak nad tím přemýšlíš (protože takhle se přece má začínat), ale NE, takhle by to nefungovalo (a takhle by se mělo končit)“? NE, v termínu, který mi navrhujete, nemám čas. NE, za tak krátkou dobu pro vaši společnost nepřipravíme materiály v takové kvalitě, abychom je mohli prezentovat s čistým svědomím.

Co pomáhá mně

Nemůžu nikomu radit, ale můžu napsat, co pomáhá mně. Zkusím se vžít do role klienta, a tak vlastně zjistím, co se může stát. Asi se mu nebude líbit, že slyší NE. Protože on něco opravdu nutně potřebuje a zrovna teď se mu to vaše NE nehodí. Když ale budete mít připravené logické a racionální argumenty (neplést s výmluvami), situaci pochopí. No, minimálně ji vezme na vědomí.

Bude naštvaný, smutný a bude si stát tvrdě za svým? Jasně, i tady jste ho dostali pod tlak a do jeho nekomfortní zóny a i tady pomůže vysvětlení celé situace.

Argumentujte

Přemlouvá vás, nebo dokonce vyvíjí nátlak? Argumentujte kvalitou. Přinesete mu práci, kterou po vás chce, v kvalitě, jakou od vás očekává, ale potřebujete na to adekvátní čas. I on totiž chce prezentovat vaši práci svým nadřízeným a i on za ni chce být pochválen.

A co dělám já, abych se do nepříjemných situací nedostávala? Mluvím pravdu, tedy snažím se. Slibuji jen to, o čem vím, že je reálné… a třeba 10 % navíc. Přebírám zodpovědnost.

Pamatuji si jednu situaci, kdy jsem musela svému novému klientovi s obřím ročním budgetem poprvé zavolat a říct mu, že jeho kreativní nápad není dobrý. Měla jsem pokračovat tím, že naše návrhy pošleme až za týden, tedy ne zítra, jak on potřeboval. A ukončit hovor ideálně tím, že termín schůzky, který navrhuje, mám už obsazený jiným klientem.

A jak to dopadlo? Zeptal se mě, jestli jsem někdy skákala s padákem, že říct mu tohle všechno během jednoho telefonátu chtělo velkou odvahu, a ať návrhy pošlu za týden.

No jasně, nezapomněl dodat, že jestli s tím bude nespokojený, že je to jen moje zodpovědnost… ale to je vlastně vždycky.

 

Je mnoho způsobů, jak říct NE. Třeba jako muž, co padá ze skály: „Neeeeeeee“………………….. Bum. Mrkejte.


Veronika Slavíková

O autorovi: Veronika Slavíková

S Boomerangem spojila i své studium na VŠE v Praze, kde obhájila diplomovou práci o efektivnosti palubního magazínu ČSA Review. Pět let zkušeností s projektovým managementem získala u společnosti zabývající se dotacemi z fondů EU. Marketing se jí dostal do krve během tří let v reklamní agentuře. Stará se o Šťávu od ČEZu, Review od ČSA nebo Výhledy od Veluxu. Nevěří na „kdyby“ a každý dobrý nápad ještě vylepší.

, , ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

+ 68 = 70

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.