Návod

Profíci vyjdou levněji

„My si to dodáme sami. Franta to napíše, Marcelka nafotí a vy to jen nějak pěkně zalomte.“

S touhle větou se v lehkých obměnách setkávají agentury připravující firemní magazíny prakticky denně. Klienti jsou přesvědčeni, že tím ušetří peníze a že psát a fotit pro časopis není zase taková věda. Ani jedno ale není pravda. Psaní i fotografování mají svá pravidla a osvědčené postupy jako každé jiné řemeslo. Pokud je někdo nezná, na výsledku to vždycky bude vidět, i kdyby se editor a grafik, kteří takový materiál dostanou nakonec v agentuře do rukou, přetrhli.

Je práce vlastních lidí „zdarma“?

Právě za navýšení jejich hodin, během nichž se snaží zachránit, co se dá, pak obvykle klient zaplatí víc, než kolik ušetřil na honorářích novináři a fotografovi. Další peníze pak klientovi utíkají díky tomu, že člověk, který má ve firmě dělat úplně jinou práci, se moří hodiny, nebo dokonce dny psaním textu, jenž by zkušený novinář vystřihl za hodinu.

Peníze

To je nejčastější odpověď klienta na otázku, proč si magazín tvoří interně, vlastními silami. V pozadí toho je nedůvěra (agentury jsou darmožrouti) a argument, že subdodavatel nebude mít dostatečnou znalost klientova byznysu. Nedůvěru lze řešit pečlivým výběrem agentury a dobrou smlouvu. Ostatní jmenované argumenty se pokusím vyvrátit.

Čas jsou peníze

Cílem vydávání jakéhokoli časopisu je přinést obchodní zisk svému klientovi. Proto by úvaha o penězích měla přijít „až“ v první řadě. Vydávání magazínů in-house je často vnímáno jako beznákladové. Přesto si musí klient uvědomit, že budou-li jeho lidé trávit čas tvorbou magazínu, nebudou se věnovat v daný čas ničemu jinému. Je firemní magazín skutečně to, co by měl váš špičkově placený tiskový mluvčí dělat? Člověk, který má dokonalý přehled o chodu firmy a čekají ho strategické úkoly jako krizová komunikace, public affairs, komunikace s novináři a media trénink, má psát články a fotit? Odpověď nechám na vás. O peníze se obávají jen ti klienti, kteří nemají přesnou představu, jak by měl jejich časopis fungovat, co jim přinese a nejsou ochotni měřit jeho dopad. V takovém případě jsou však jakékoli peníze za magazín drahé.

Štěpení atomu a molekulární chemie

Agentura by měla znát podstatu podnikání svého klienta i jeho cílovou skupinu. Buďme ale upřímní: najímáte si vydavatelskou agenturu kvůli tomu, že umí vydávat magazíny, anebo kvůli tomu, že ví, jak se vyrábí máslo? V první řadě jde o to, aby byl materiál čtivý a atraktivní. Věnujete-li agentuře celodenní školení o podstatě vašeho byznysu, sama bude za dva až tři měsíce schopna předvídat vaše kroky a potřeby. Starost, zda je vydavatelství v linii s vaší firemní kulturou a byznysem, je na vás: žádná agentura vás nepozná dokonale, pokud jí to vy sami neumožníte. Investujte do školení své agentury a ona vám vše vrátí v podobě materiálů, které pomohou vašim penězům „tancovat“.

Proč chodit ke kováři, a ne ke kovaříčkovi

Každá vydavatelská agentura přináší do vašeho magazínu především zkušenosti z vydávání mnoha jiných časopisů. Proto byste měli při výběru agentury klást důraz především na šířku portfolia a skutečné, viditelné výsledky. Co znamenají zkušenosti v agenturní či vydavatelské branži? Především schopnost předvídat problémy, rychlost v každodenní praxi, schopnost přicházet z několika variantními nápady a profesní kvalitu. Texty by měl psát novinář, sázet grafik a fotky pořizovat fotograf.

Chcete-li čtivé texty, profesionální design, bezproblémový chod a chcete-li své peníze vynaložit efektivně, nezbývá vám, než si pro vydávání svého magazínu najmout vydavatelskou agenturu. Jedině tak své peníze a čas nevyhodíte z okna.


Martin Vymětal

O autorovi: Martin Vymětal

Má na starosti obchod, strategické plánování, koordinaci realizačního týmu a marketing vydavatelství. Zkušenosti nasbíral hlavně v public relations, na London School of Public Relations a spoluprací s magazíny Marketing & Media a Strategie. Zaměřuje se na efektivitu a promýšlí projekty tak, aby klientům přinášely peníze. Často vyráží do Londýna, Amsterodamu a Berlína na zkušenou.

,

Sdílejte článek:

Komentáře: 1

  1. Jak přesné a neplatí to jenom o magazínech, ale o mnoha jiných oborech 🙂 Výsledek práce je pak poplatný kvalifikaci a použitým nástrojům a zařízením interních lidí klienta. Tudíž značně odlišný od toho, co by mělo být výsledkem 🙂 Mnohdy to klient ani neví, nedokáže to bez vysvětlení nebo srovnání posoudit. Dokonce to používá i jako argument „to jsme zkoušeli“ a nefungovalo to. Holt „ušetřit“ je fenomén dnešní doby a na to, co bude výsledkem, a jaký to má všechno smysl, se moc nehraje..

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

34 − 25 =

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.