Návod

9 rad, jak udělat dobrý rozhovor s ředitelem

Jó, dělat interview se Zdeňkem Svěrákem, to jde samo. Pan Svěrák umí vyprávět, vaše neumělé otázky zachrání rozšafnou moudrostí, a navíc pohled na jeho sivý plnovous automaticky vypíná čtenáři mozek a přelaďuje ho do modu poslouchám pohádku“. Ano, je to přesný opak vašeho ředitele, který ve čtenářích vyvolává akorát panickou hrůzu z toho, že se bude propouštět. Přesto ale jde i s takovým člověkem udělat kvalitní rozhovor. Jak na to? 

1) I ředitel je člověk, pokuste se to zjistit

Jediná cesta, jak napsat něco zajímavého, je zajímat se o to, o čem píšete. I když je to ředitel. Zamyslete se, co vás na tom člověku baví, dráždí, čím vám přijde přitažlivý, nebo co je na něm divného. Jde-li o profilový, představovací rozhovor, nemusíte se ptát na firmu. Klidně se soustřeďte na koníčky, na rodinu nebo osobní historii. Prostě se bavte o tom, co opravdu sami chcete vědět.

2) Připravte se

Na place už žádné dobré otázky nevymyslíte. Připravte si kostru rozhovoru předem, dejte řediteli najevo, že o něm nebo o problému, který budete společně probírat, něco víte. Hned se s vámi bude bavit radši.

3) Zároveň nahrávejte a dělejte si poznámky

Technika může selhat, a to vždycky. Heslovité poznámky vám umožní rekonstruovat rozhovor, ať se stane cokoliv. Ředitel, který obvykle skromností netrpí, navíc ocení, že si jeho slova někdo zaznamenává tužkou.

4) Nesnažte se být chytřejší než zpovídaný

Dejte prostor tomu, kdo čtenáře skutečně zajímá. Vy to nejste. Zaplácnout rozhovor svými sáhodlouhými otázkami je arogance. V řeči i na papíře nechte mluvit toho, kdo má co říct.

5) Udělejte z hlíny hrnec

Nikdy nepište rozhovor tak, jak probíhal. Vyhazujte opakování, zámlky, zbytečné odbočky a nesmyslná doplnění. Dejte otázky s odpověďmi do nějakého smysluplného pořadí, aby napsaný rozhovor dával hlavu a patu.

6) Napište rozhovor z poznámek a záznamem ho jen okořeňte

Předepište si rozhovor rychle z toho, co si pamatujete, a až pak si pusťte záznam a dokořeňte text charakteristickými citáty a zajímavostmi, které vám vypadly. Je to mnohem rychlejší, než přepisovat celý záznam a pak ho editovat, stříhat a skládat.

7) Nepoužívejte smajlíky

Ne, opravdu nikdy.

8) Nevymýšlejte si

Vaším cílem je, aby si ředitel řekl To jsem ale mluvil zajímavě“ a ne „To jsem přece neřekl. Takže nedomýšlejte věci, které by se sice hodily, ale nikdo je říct nechtěl.

9) Dejte to někomu přečíst a pak předejte k autorizaci

Každý text, který napíšete, si zaslouží pár minut klidu. Pak si ho přečtěte po sobě vy, následně ho dejte přečíst někomu nezainteresovanému a nakonec ho ukažte řediteli. Nejlíp třeba v pauze mezi dvěma poradami a na papíře, aby moc nekafral a neměl sklony to přepisovat. Ale autorizace musí být, to je jasné. Nepíšete investigativní reportáž pro Mladou frontu, snažíte se zalíbit řediteli.

Hodně štěstí!


Štefan Švec

O autorovi: Štefan Švec

Vystudoval masovou komunikaci a od roku 1998 pracoval v různých novinách od Kutnohorských po Hospodářské. O šest let později přišel do Vodafonu jako copywriter. Přispívá do periodik s avantgardními jmény jako je Dobrá adresa, Britské listy, A2, Tvar nebo Salon Práva. Aby si od nezávislé kultury trochu odpočinul, stará se v Boomerangu jako hlavní editor o časopis ČiliChili.

, ,

Sdílejte článek:

komentáře 2

  1. Pavka napsal:

    Díky za článek. 🙂 Chystám se na rozhovor, ale přemýšlela jsem spíš o nějakém způsobu kdy pošlu otázky emailem. Ovšem po přečtení mne napadá plno věcí, které by tomu chyběli. Které by to vše mohli okořenit. Jako třeba rozvíjet rozhovor, klást otázky, vidět emoce. No díky. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

42 + = 46

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.