Návod

5 trendů, které budou letos firemnímu obsahu dominovat

Král je mrtev, ať žije král. Loni hrály první housle content marketingu infografiky, influenceři, animované gify nebo přizpůsobování formátů mobilním telefonům. Některé z nich sice neztratí svou sílu ani v roce 2015, nejvíc se ale budeme klanět těmhle nástupcům.

1. Video se vrací na špičku hitparády.

Ono se tedy v popředí oblíbených formátů drží už pěkných pár let, ale spuštění funkce Auto-play na Facebooku ho vystřelila v loňském roce až na vrchol popularity (a sledovanosti). Mimochodem popularita není vždycky pozitivní, jeden z nejvkládanějších loňských dotazů do vyhledávačů zněl: „How do I disable the video autoplay?“ Jenže pokrok zkrátka nezastavíte a videoobsah drží v ruce spoustu trumfů. Šestivteřinovým videem přes Vine nebo Instagram sdělíte daleko efektivněji stejnou informaci, kterou nedokážete vecpat do sedmi odstavců textu. A můžete se vsadit, že to krátké video dokouká víc lidí, než se prokouše ke třetímu odstavci vašeho textu. Takže video ano, ale zapomeňte na drahou produkci, postprodukci a catering. Mocně sdílené video natočíte i mobilem. O úspěchu na internetu rozhoduje vtip, aktuálnost a autentičnost.

2. Kvalita to nandá kvantitě.

Internetu vládnou algoritmy vyhledávačů a sociálních sítí a ty se zase o něco víc podřizují vkusu, názoru a chování uživatelů. Jestli v minulých letech stačila k úspěchu a vysoké návštěvnosti stránek vysoká produkce obsahu narvaná klíčovými slovy až k prasknutí, pak dneska se bez správného tématu a dokonalého zpracování neobejdete. Obsah, který nikdo nesdílí, je mrtvý obsah. Vyrábíte třeba potraviny? Tak jestli za vámi přijde nějaký SEO expert a začne vám tvrdit, že stačí nakoupit v databance pár stovek receptů a ovládnete internet, ukažte mu dveře. Teda pokud si nemyslíte, že takhle jednoduše můžete konkurovat serverům typu recepty.cz nebo apetitonline.cz. S nikým menším se totiž při téhle „obsahové strategii“ do křížku nepustíte.

3. Ilustračky jsou vyhozené peníze.

Video rozhodně nepošle do věčných lovišť kvalitní vizuální obsah, takže obrázky, fotky a infografiky budou dál hrát prim. Čtenáři a návštěvníci jsou ale stále náročnější a nespokojí se jen s „výplní“. Jestliže fotka v sobě nenese nějaké sdělení (čím překvapivější a netradičnější, tím lépe), spíše odradí, než přitáhne jejich pozornost. A teď nemám na mysli pouze vysoce konkurenční online prostředí – tohle pravidlo platí i pro tištěný zaměstnanecký magazín. Zaměstnanci nám to v průzkumech říkají jasně: netahejte nás za nos, nepřikrašlujte skutečnost, neukazujte nám něco, co nás nezajímá. Fotobanky s reportážní fotkou prohrávají na plné čáře. Už jsem se tu jednou zmiňoval o autentičnosti, že ano?

4. I obsah potřebuje marketing.

Vymysleli jste něco geniálního! Skvělý příběh, který bezvadně prodá benefity vaší značky. Váš nápad nezabil ani vlastní proces tvorby. Ještě to trochu vyleštíte a vypublikujete a… A nic. Nezájem. Po vašem trháku ani pes neštěkne. Kde se stala chyba? Buď jste svůj příspěvek nedostatečně zpropagovali, anebo prostě téma či úhel pohledu, který jste zvolili, není pro cílovku dostatečně atraktivní. Propagace obsahu je dneska stejně důležitá jako vlastní tvorba a vy na ni musíte myslet, ještě než napíšete příslovečnou první čárku.

5. Buďte live!

Tenhle trend bude bolet. Zvlášť jestli máte rádi ve všem pořádek a věci si rádi pořádně promýšlíte. Dnešní doba meditacím bohužel nepřeje a vy musíte být schopní tvořit a ladit svůj obsah v reálném čase. Vaše kampaň nefunguje? Tak ji zkrátka musíte ještě dneska upravit. Nebo funguje, ale veřejností začne hýbat událost, která by ji mohla víc nakopnout? Neváhejte ani chvilku a přizpůsobte tomu svou komunikaci. Tak jako využil v průběhu mistrovství světa ve fotbale kanibala Luise Suaréze Snickers, tak jak si udělal z ohýbajícího „ajfounu““ legraci Kitkat, nebo jak si ZOOT přivlastnil lingvistický rozbor našeho prezidenta pro chytlavý headline Bunda sem, bunda tam.


Jindřich Novák

O autorovi: Jindřich Novák

Už na studiích dělal editora časopisu Navigator. Od roku 2001 je odpovědný za obsahovou, stylistickou a jazykovou úroveň všech firemních magazínů v našem vydavatelství. Za svůj největší úspěch považuje fakt, že v dopravních prostředcích běžně potkává lidi, kteří si čtou časopisy Boomerangu a královsky se u toho baví.

, ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

1 + 5 =

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.