Návod

5 témat, na která vám bohatě stačí krátká zpráva

Bude o tomhle někdo chtít číst víc než deset řádek? Dá se o tom vůbec víc než deset řádek napsat? A není vlastně i těch deset řádek moc? Tyhle otázky byste si měli klást, když na redakční radě rozhodujete, jaké místo ve svém firemním časopise tomu kterému tématu dáte.

Může se totiž úplně klidně stát, že událost, jíž poslední měsíce žila celá firma a pánové z představenstva by z ní rádi udělali téma přes půl magazínu, nevydá nakonec ani na stránkový článek. Je na členech redakční rady a na content marketingové agentuře, která pro vás časopis připravuje, aby si to uvědomili a pokusili se to šéfům rozmluvit. Přinášíme pět názorných příkladů, kdy méně je rozhodně více.

1. Získali jsme ISO 9001:2015

Ano, určitě to byly nervy a určitě to firmě otevře nové obchodní příležitosti, ale téma ani větší článek z toho prostě nevyvaříte, ani kdybyste si půjčili rondon od Gordona Ramsayho. Pro každého novináře je noční můrou už jen vymýšlení titulku na něco tak strašně nezáživného, navíc se vsaďte, že při schvalování textu bude generální ředitel trvat na tom, že se to nesmí krátit na ISO, ale musí tam pěkně v každé druhé větě být tahle hrůza v plném znění.

2. Měli jsme ples nebo grilovačku

Podobné akce jsou fajn na odreagování a určitě se při nich zažije spousta legrace. Bohužel jde ale o dost nepřenositelnou švandu a ty nejlepší kousky stejně do časopisu dát nemůžete. Většinou pak skončíte u toporných frází o přátelské atmosféře, výborné zábavě a skvělých kolezích, kteří jsou si vzájemně kamarády. Ve skutečnosti se tam prostě tančilo nebo peklo prase a to je asi tak všechno, co se k tomu dá říct.

3. Prodali jsme miliontý produkt

A nejspíš si ho někdo koupil, někdo z firmy mu k tomu pogratuloval a možná přidal ještě i nějaký dárek. U určitého druhu výrobku (padák, horolezecké boty, nové Porsche) může být zajímavé udělat třeba reportáž z toho, co zákazník dál s produktem zažil. Ve většině ostatních případů ale naprosto postačí krátká zpráva s pokud možno profesionálně vyfoceným obrázkem ze slavnostního předávání.

4. V účtárně zavedli nový systém

Klasický příklad situace z interních magazínů, kdy si některé oddělení ve firmě vydupe prostor v časopise a svou důležitost měří podle toho, kolik stránek se mu pro sebe podařilo urvat. Šéfové oddělení pak obvykle trvají na tom, že si text napíší sami a že se rozhodně nesmí krátit ani do něj jinak editorsky zasahovat. Jenže řekněte někomu, kdo vám každý měsíc posílá výplatu, že jejich nový systém zaúčtování debetních položek je všem, kdo budou časopis číst, úplně ukradený.

5. Konečně máme stejný produkt jako konkurence

Musíme o tom napsat, ale vlastně se nesmí jít moc do detailů, protože všechno, co teď s velkou pompou zavádíme, už u konkurence přes půl roku funguje. Navíc tam jsou ještě nějaké mouchy, takže do popisu jednotlivých funkcionalit bychom se radši taky neměli pouštět. Fotky samozřejmě žádné nemáme, protože v téhle chvíli je to ještě tajné, tím víc prostoru ale máme na text, ve kterém se autor alespoň může vyřádit.


Rudolf Král

O autorovi: Rudolf Král

Vystudoval scenáristiku a dramaturgii na FAMU, kam zběhl ze studií žurnalistiky. Nakonec se ale k novinařině vrátil a začal se jí živit. Jako šéfredaktor vedl časopis DVD Movie, natočil několik reklamních videospotů a podobně. V Boomerangu je od roku 2007 a vede hned několik magazínů (například časopisy pro ČSA, TGS, Lidl, Spaar...) a zodpovídá za práci týmu několika editorů a grafiků.

,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

3 + = 12

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.