Návod

5 kroků, jak efektivně neudělat nic

Dokonce i když pracujete v marketingu, občas vám někdo zadá skutečnou práci. Občas prostě přijde zadání, které nestačí jen někomu přeposlat jako obvykle. Je to obávaný smysluplný bríf, který po vás chce, abyste něco doopravdy vymysleli, zorganizovali, napsali či jinak zrealizovali. Naštěstí je tu 5 osvědčených způsobů, jak tuto nespravedlivou hrozbu odvrátit.

1) Bude to moc drahé

Kreativní práce se nedá vyčíslit. Nikdo neví, jestli vám focení rukavic nebo vymýšlení zákaznické soutěže má trvat deset minut nebo půl roku, jestli jste na to stačili sami s půlkou mozku, nebo jestli byl potřeba tým profesionálů. U čehokoliv, co je náročnější než napsat SMSku, se proto dá říct, že to bude stát spoustu peněz za rešerše, brainstormingy a přípravné práce. Každý zadavatel si dobře rozmyslí, než utratí půl svého ročního rozpočtu za něco, co mu v polospánku nad ranním kafem přišlo jako dobrý nápad, ale teď už si tím zdaleka není tak jistý.

2) Přišel s úkolem, odešel s úkolem

Zadání je základ. Abyste mohli udělat svoji práci dobře, potřebujete ho co nejpřesnější. Nikdy není chyba snažit se doplňujícími otázkami upřesnit, pro jakou cílovku má být výsledek určen, co skutečně chceme sdělit, jaká je realizační priorita č. 1, č. 2 atd. Někdy je třeba zajistit doplňující obrázky. Sehnat vyjádření vyššího šéfa, cokoliv. Každý, kdo k vám přijde s úkolem, by měl s jiným zase odejít. Aby byla zachována světová rovnováha, ne?

3) Je to bezpečné a ověřené?

Všechno, co potřebuje marketing komunikovat cílové skupině (říct zákazníkům nezní tak sexy), musí být bezpečné. Nenapadnutelné. Jediný, kdo je schopný rozhodnout, co všechno smíte a nesmíte, jsou právníci. Takže je třeba se jich zeptat. Vzhledem k tomu, že právníci jsou zvyklí krýt si záda jako nikdo jiný, je dost pravděpodobné, že už z principu řeknou novému projektu ne. Pracují na stejném principu jako vy a něco hned zamítnout je mnohem rychlejší a efektivnější než ověřovat, jestli je to možné. Právník je váš nejlepší kamarád v boji proti nečekané práci.

4) Sladění s korporátní identitou

Jste si jistí, že navržený výsledek je v souladu s hodnotami a značkou společnosti? Že ne, viďte! Vzhledem k tomu, že většina značek bývá podložena tak přesnými a originálními koncepty, jako je „mladá“, „zákaznicky orientovaná“ nebo „odpovědná“, může jim odporovat prakticky cokoliv. Výroba bločků není odpovědná k životnímu prostředí a nohejbal pro zaměstnance není dostatečně zákaznicky orientovaný. Rozumíme si?

5) Čas

Pokud nějaký vytrvalý zadavatel projde všemi body odporu, které jste proti jeho nesmyslné aktivitě nasadili, je načase mu zasadit smrtící úder: ta věc už se prostě nedá stihnout. Než se vypořádal s právníky, korporátní identitou a všemi doplňujícími otázkami, nenápadně utekl ten moment, kdy šlo vše potřebné ještě zařídit. Jaká smůla! Příště přifrč pět let před termínem, kámo.


Štefan Švec

O autorovi: Štefan Švec

Vystudoval masovou komunikaci a od roku 1998 pracoval v různých novinách od Kutnohorských po Hospodářské. O šest let později přišel do Vodafonu jako copywriter. Přispívá do periodik s avantgardními jmény jako je Dobrá adresa, Britské listy, A2, Tvar nebo Salon Práva. Aby si od nezávislé kultury trochu odpočinul, stará se v Boomerangu jako hlavní editor o časopis ČiliChili.

, , ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

17 − = 15

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.