Firemní časopisy

Trefa do černého aneb jak vzniká název časopisu

Agentura dostane pozvánku do tendru na nový zákaznický časopis firmy, která vyrábí dejme tomu zbraně a střelivo. Název časáku má být chytrý, příjemný, nevtíravý a český. Hledá se psavec, který rozumí kvérům. 

9.05

Brzy se zjistí, že nikdo takový v agentuře není, a job spadne prostě na toho, kdo má zrovna nejmíň práce. 

9.15

Vybraný editor/copywriter (dále jen E/C) si na webu najde slovník vojenství a hledá mezi odbornými názvy. Pažba? Moc komunistické, navíc stačí jeden vtipálek s tužkou v ruce, a máme z toho časopis Pařba. Velká ráže? Snad by to šlo, ale co když klient prodává i malorážky… Závěr? Muška? Hledí?  Dum dum?

10.20

E/C opouští militaristické weby a uchyluje se k tradičnímu řešení. Za název firmy se prostě přidá koncovka mag nebo news. Jenže to musí být česky, takže magazín a …oviny, a to už zase taková bomba není. Zatracená čeština, kdyby se dalo pracovat s angličtinou, máme po problému. Loaded, Gun, Fire, Gun&Fire, Bullet, všechno to dobře zní i graficky vypadá. Zkuste si ale napsat Nabito nebo Výstřel na titulku časopisu.

10.40

Ze zoufalství dochází i na humor. Co takhle Prach a broky? Nabít a zabít? Kulovinky nebo rovnou Kulový? Podnikatelů, kteří by si ze svého byznysu chtěli dělat šoufky a ještě si kvůli tomu platili vydávání firemního časopisu, u nás ale asi moc nebude. Takže zase zpátky na zem.

10.55

E/C kašle na své ego i profesní hrdost a začne v kanclu otravovat ostatní spolupracovníky, ať na něj hrnou cokoliv, co je zrovna napadne. Všichni s chutí nechávají své práce a začnou na dotyčného pokřikovat nejrůznější šílenosti. Na odstřel, Bouchačka je prima hračka, Hlava v pejru, Ruská ruleta, Do futrálu, První rána kapitána nabitá.

11.30

E/C nakonec před kreativní bouří kolegů utíká do kuchyňky, tam si udělá kafe a sepisuje art directorovi osm až deset nejpoužitelnějších názvů budoucího časopisu, aby z nich udělal titulku. Pak už jen čeká, až mu od arťáka přijde odpověď, že sice super, ale že by potřeboval něco bez háčků a čárek a aby to mělo maximálně pět písmen. Aby to prostě byla TREFA!


Rudolf Král

O autorovi: Rudolf Král

Vystudoval scenáristiku a dramaturgii na FAMU, kam zběhl ze studií žurnalistiky. Nakonec se ale k novinařině vrátil a začal se jí živit. Jako šéfredaktor vedl časopis DVD Movie, natočil několik reklamních videospotů a podobně. V Boomerangu je od roku 2007 a vede hned několik magazínů (například časopisy pro ČSA, TGS, Lidl, Spaar...) a zodpovídá za práci týmu několika editorů a grafiků.

, , ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

39 + = 48

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.