Firemní časopisy

Sex pro sex nefunguje aneb kvalitní škatule ho nepostaví!

Francouzský spisovatel Anatole France řekl: „Ctnost je jako havran, sídlí ve zříceninách.“ A to je problém, na který narazíte pokaždé, když chcete kritizovat sexismus v marketingu. Jak to udělat, aby jeden nebyl hned za puritána. Ale já se přece nechci pohoršovat – chci jasně říct, že sexismus funguje a je prima. Když se to umí. 

Problém se sexismem je jinde, než kde ho většinou hledají soutěže jako Sexistické prasátečko. On totiž funguje jako jakákoli jiná marketingová zbraň. Nepochybuju, že kampaň na džíny se zadkem Brada Pitta bude celosvětově úspěšná. A ne jen proto, že to je TEN zadek, ale protože to peče dohromady – džíny mají dělat pěkný zadek, tenhle je výstavní, tak prima. 

Horší to je, když to nefunguje. Když je to jenom sex pro sex. To se dá ocenit možná někde na večírku. Ale u silnice pro každého, kdo jede kolem, to není zrovna chuťovka. Třeba jako jeden borec, který nafotil macatou sousedku, dal jí mezi nohy papírové plato na jogurty vlastní produkce a napsal Škatule nejlepší kvality. Tak zasmějeme se, popláčeme si, někdo ublinkne, ale nikdo nekoupí.

Stejně tak zoufalý je třeba ajťácký leták prodávající flash disk fotkou mladé dámy ve spodním prádle a sloganem Kdo chce v srpnu zasunout? Případně banner Electroluxu, kde na pračce sedí další polonahotina a říká, že je štíhlá holka s velkým plnicím otvorem? O Pile Pasák a Lauře, které ani kombiné do senátu nepomohlo, nemluvě. První problém, který hrozí využití sexu v reklamě, se tedy jmenuje – těsně vedle. Sex je tak nějak zbytečný, nahota samoúčelná, propojení s produktem nulové, humor ulepený. 

Druhý problém by se mohl jmenovat opisování. Jeden by řekl, že sexismus vás mezi konkurencí aspoň zviditelní. A ono ne. Super to je vidět na stavebních firmách a jejich kampaních. Stačí nějaká ta trubka, deska, pár cihel, šroubovák, lešení a holka v bikinách či mokrém tričku a helmě, případně pracovních rukavicích, a můžeme tam sázet slogany: Postavíme vám ho, S námi to postavíte, Postavíme vám ho všude, Postavila… postavte si taky. Takže tuto kampaň už zjevně měly všechny stavební firmy u nás.

Prostě se sexem opatrně. Bezhlavě se vrhnout do každé možnosti, která se nabízí, není většinou rozumné. Zvlášť, když si se svými klienty chcete užít dlouhodobý vztah, a ne jen první bankovní styk… Pardon. 

P. S. Kdybyste hledali nějakou sexistickou a nefunkční pitomost na mne, tak se po letech doznávám, že jsem svého času dělal guerillu na kampaň Žádní falešní sobi sloganem Žádný falešný kozy. Jo, byly tam. Velký. 


Martin Groman

O autorovi: Martin Groman

Vystudoval mediální studia FSV UK. Pracoval jako moderátor a dokumentarista Českého rozhlasu, přispívá do Lidových a Hospodářských novin, Respektu a dalších plátků. V Boomerangu sedí u okna a kouká ven. U toho píše a edituje texty, navrhuje kampaně a přemýšlí, co bude o víkendu vařit. Má na starost tým copywriterů a podílí se na časopisech a dalších projektech pro Vodafone, Volkswagen či AWD.

, , ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

− 4 = 1

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.