Firemní časopisy

Sedm potíží s content marketingem II.

V první části článku jsme se zaměřili na první tři potíže s content marketingem. Ty zahrnují jednak absenci propagačního a distribučního plánu, takže i ten nejlepší obsah nikdo nikdy neuvidí. Za druhé je to fakt, že marketéři postrádají ucelenou strategii. Nikdo tedy neví, jak na sebe obsah bude navazovat, kde a jak často se bude publikovat a tak. Třetí potíží je skutečnost, že tvůrci obsahu ho tvoří podle svého, a ne podle gusta cílové skupiny. Nyní se podívejme na zbylé čtyři. 

Potíž čtvrtá: Váš obsah vzniká ve zkumavce

Pro většinu velkých společností bohužel platí, že nikdo nemá dostatečný nadhled a nevidí celkový obraz. Většina autorů se zabývá jen svou úzkou specializací a nemyslí na širší záběr. Když chcete vytvořit obsah, který vaši cílovou skupinu zaujme, musíte přestat myslet ve zkumavkách. Je potřeba přinášet témata, která mluví o celé společnosti, nejen o jednom oddělení.

Jak proti námětům ze zkumavky bojovat? Vytvořte pro celou společnost publikační kalendář. Nebude to jednoduché a spousta oddělení bude naříkat, že to nejde, protože to, co dělají oni, je „jiné“. Podívejte se na věci z nadhledu a položte si tyto čtyři otázky:

1. Zapadá námět do širší strategie firmy, nebo je to jednorázovka?

2. Jde o hodnotné téma, nebo je to jen šum?

3. Je to téma, které zajímá cílovou skupinu, nebo jen chceme (jako marketingový tým) protlačit určité sdělení jako součást kampaně?

4. Je námět platnou součástí brand story?

Obsahové zkumavky můžete začít rozbíjet ve chvíli, kdy zjistíte, že pro své publikum máte strhující a zajímavý příběh.

Potíž pátá: Váš obsah by neměl skončit výkopem

Tady se vracíme k první potíži. Obchodní společnosti by měly přijmout jako fakt, že musí do svého obsahu investovat. Nejlépe to říká Jay Baer: „Firmy musí propagovat svou propagaci. Uvědomte si, že musíte prorazit ohromnou hradbu digitálního balastu. V tom vám a vašemu obsahu mohou skvěle pomoci sociální média.“

Zřejmě je na čase podpořit své publikační úsilí nějakým rozpočtem. Přemýšlejte o svém publiku. Začněte zkoumat, v jakých sociálních médiích se vaši lidé pohybují. Pomocí PR zkuste vedle placených médií získat prostor i v těch komerčních. Ve světě dnes specialisté na PR spolupracují na umístění svého obsahu nejen s reportéry a novináři z celoplošných i regionálních televizí, novin a časopisů, ale i s bloggery, vlivnými autory na Twitteru a dalšími osobnostmi nových médií.

Potíž šestá: V zajímavém obsahu musí být i „call to action“. Zajímavost sama o sobě nestačí

To je asi ta nejdůležitější skutečnost, se kterou se vaši autoři musí vyrovnat. Zároveň právě tady často narazíte na odpor, který se dá jednoduše vyjádřit větou: „Copak to, co říkám, není dost zajímavé, aby to mluvilo samo za sebe?“

Proč je správně napsaný call to action zásadní, skvěle vyjádřil Pawan Deshpande: „Bez call to action jsou všechny snahy o content marketing jen slohová cvičení. Nestačí jen publikovat užitečné informace – potřebujete čtenáře aktivně zapojit a motivovat ho k akci, která bude mít pozitivní přínos pro váš byznys.“

Potíž sedmá: Velice málo marketérů zkoumá, jak úspěšný jejich obsah je

Jestli chcete vydělat své firmě víc peněz, musíte vědět, že váš plán stojí za čas, úsilí a investice, které do něj vkládáte.

Tak kde začít? V první řadě zjistěte, jak se vašemu obsahu daří na vašem webu a v sociálních médiích. Sdílí lidé vaše články a posty? Zajímá je, co nabízíte ke stažení? Převzala něco z vašeho obsahu klasická média?


Ondřej Zátka

O autorovi: Ondřej Zátka

První editorské zkušenosti získal na gymnáziu jako šéfredaktor školního časopisu. Během studia na univerzitě spolupracoval jako redaktor s několika nakladatelstvími (Academia, Libri, Prostor), učil angličtinu a také z ní překládal. K časopisům se vrátil v září 2007, kdy začal pracovat pro Boomerang – nejdříve jako korektor, pak i jako překladatel a editor firemních magazínů. Přes jeho stůl projde většina našich anglicky psaných médií.

, , ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

− 6 = 1

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.