Firemní časopisy

Proč čtou lidé magazíny?

Obsahový marketing je obor, který klade největší důraz na obsah, a to ne pouze na texty jako takové, ale i na příběh, který za určitým projektem nebo společností stojí. Jeho zastánci tvrdí, že právě kvalitní práce s obsahem vám dokáže získat nové zákazníky a vybudovat si okolo sebe určitou komunitu těch ‚nejvěrnějšíchʻ.

„Me moment“

Tak zní anglické mediální označení pro dobu, kterou se člověk rozhodne strávit čtením nebo prohlížením časopisu. Vždy jde o volný čas, tedy o odpočinkovou část dne, kdy se čtenář nemusí zabývat pracovními povinnostmi, domácností ani hlídáním dětí. Právě proto, že je zbaven povinností a může odpočívat, je tento okamžik vnímán jako únik od stereotypu a každodenních starostí a vlastně jako odměna.

Výzkum mezi čtenáři

Čas, který čtenář tráví s časopisem, je pro každého velmi důležitý a začíná už nákupem magazínu. Mnoho lidí tento proces považuje za rituál a v podstatě za investici do sebe samého. Ačkoli je předplatné vždy nějakým způsobem zvýhodněno, je zajímavé, že dotázaní si v roce 2009 ze tří čtvrtin raději došli koupit svůj časopis sami a už touto činností navázali s publikací osobní vztah. Současně více než jedna třetina dotázaných si dokonce předem plánuje čas, který čtením tráví, a na daný okamžik se velmi těší. Z pohledu firemních vydavatelů je jistě důležitá část výzkumu, ze které vyplývá, že si při čtení časopisů čtenář vytváří klidný osobní prostor, kde se nenechá rušit ani v okamžiku, kdy je v autobusu nebo v metru. Tuto informaci potvrzuje výzkum od Bauer Media z roku 2006, kdy celých 87 % čtenářů uvádí, že se nenechá rušit a věnuje se výhradně četbě časopisu. Toto číslo tak činí z časopisů nejpozorněji konzumovaný mediatyp. Další dvě důležitá čísla jsou spojená s opětovným vzetím časopisu do ruky. Celkem 85 % dotazovaných vezme a nechává na sebe médium působit opakovaně několikrát za sebou a 57 % čtenářů má nějaký časopis vždy doma (Consterdin, 2012).

Šest výhod magazínu z pohledu firemního vydavatele

Relax: čtou jako hobby

70 % Čechů tráví svůj čas nejraději čtením (CVVM). Se čtením jsou spojeny emoce jako klid, relax, chvilka pro sebe. Náš mozek při čtení reaguje podobě jako při vaření, zahradničení nebo sbírání známek. Být se čtenářem ve chvilce klidu znamená efektivnější podprahové vnímání. Máte k dispozici 25 minut jeho pozornosti! Jen vaše značka a čtenář v křesle.

Dobrovolnost: rozhodují se sami

Magazín dokáže aktivně řídit komunikaci s cílovou skupinou na základě dobrovolnosti. Posiluje emotivní vazbu mezi vámi a čtenáři. Zákazník sám rozhoduje, co, kdy a jak si bude číst. Možností volby mu dáváme najevo rovnocennost, netlačíme.

Rozsah: tráví a zabíjejí čas

Změní povědomí o vašem produktu v porozumění. Na velkém prostoru – oproti reklamě – vysvětluje magazín vaše postoje, cíle, vnímání světa. Nemusíte být stručný a škrtat, máte velký prostor. Průměrný čtenář stráví s magazínem 25 minut (CMA).

Spoléhání se: hledají autority

Firemní médium dokáže podpořit vaše obchodní cíle a zvýšit prodeje. 44 % zákazníků si jde po přečtení koupit produkt, o kterém četlo. Čtenáři magazínu Detail/Baťa utratili o 140 milionů za 3 měsíce více za boty než nečtenáři. Nejste závislí na prodeji média a inzertních příjmech.

Bezbariérovost: rozumí mu

Magazín zasáhne všechny cílové skupiny. Funguje tam, kde klasická reklama selhává. Je to bezbariérové médium. Časopis je nejlepší prostředí pro čtení od doby knihtisku. Známe jeho „ovládání“, umíme „zoomovat“.

Fyzičnost: chtějí vlastnit

K věci, kterou vlastníme, máme emotivnější vztah. Magazín je fyzické médium propagace se všemi výhodami. Čtenář ho má u sebe. Může si ho přečíst, kdy a kde chce. Může ho dát kamarádovi. Časopis může skladovat a vracet se k němu. Magazín představuje hodnotný dárek pro vaše zákazníky. Nepodceňujte materiál a vůni časopisu.

Nesmíme také zapomenout, že magazín můžete vzít do ruky. Můžeme ho číst na několikrát, schovat si ho na později… Magazín můžete dát dalším lidem a sdílet jeho obsah (tzn. conversation pieces). Časopis můžete schovávat, vystřihovat si z něho, pracovat s ním. Magazín můžete číst, kde vy sami chcete, nejste omezeni použitím (elektřinou).


Martin Vymětal

O autorovi: Martin Vymětal

Má na starosti obchod, strategické plánování, koordinaci realizačního týmu a marketing vydavatelství. Zkušenosti nasbíral hlavně v public relations, na London School of Public Relations a spoluprací s magazíny Marketing & Media a Strategie. Zaměřuje se na efektivitu a promýšlí projekty tak, aby klientům přinášely peníze. Často vyráží do Londýna, Amsterodamu a Berlína na zkušenou.

, , ,

Sdílejte článek:

komentáře 2

  1. Jakub Tylčer napsal:

    To mi připomíná jednu mírně vtipnou reklamu na ikea katalog…
    https://www.youtube.com/watch?v=MOXQo7nURs0

  2. Martin Vymětal Martin Vymětal napsal:

    Ta je opravdu povedená a ironická. Jako by síla tisku neztratila nic, ze své razance.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

81 − 79 =

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.