Firemní časopisy

Paní, prosím vás, mohla byste mi odpovědět na jednu otázku?

Víte, jak se dělá anketa nejrychleji a nejlevněji? Vymyslíte si vtipnou otázku a rovnou i pár vtipných odpovědí. Pak najdete pár fotek obyčejných lidí ve fotobance a máte hotovo. Tak přesně tyhle praktiky byste ve firemním médiu nikdy dělat neměli. Jinak na to jednou dojedete.

„Nezlobte se, nemám ani minutu, strašně pospíchám.“ „Né, dneska mě nefoťte, vypadám hrozně!“ Jezdit po republice s foťákem a lovit lidi, kteří většinou o odpovídání do ankety nestojí, natož aby se chtěli fotit, rozhodně není nejlehčí job pod sluncem. Ale fixlovat ve firemním médiu prostě nemůžete. Lež, na kterou se přijde, by měla pro důvěryhodnost vaší značky katastrofální důsledky. Kudy z toho ven? Mrkněte se na pár našich rad, co dělat, než vyrazíte do terénu.

1. Zvolte si téma a také si ho nastudujte, ať víte, na co se ptáte. Zformulujte otázku, ať pak nekoktáte nesmysly, a k ní několik rozšiřujících podotázek pro případ, že vám budou respondenti odpovídat jednoslovně. Proč? Protože vy potřebujete celé věty, které musí navíc dohromady dávat nějaký smysl.

2. Pak je tu ještě jedna důležitá věc: taková seriózní anketa v terénu zabere dost času. Nepočítejte s tím, že vám každý bude chtít hned odpovídat a fotit se. Buďte trpěliví a nespěchejte.

3. Zkontrolujte si diktafon. Máte dost místa v paměti a nabité baterky? Protože když už někoho ochotného a kompetentního chytíte, je škoda si jeho odpověď nenahrát.

4. Anketa se dá udělat i po telefonu. Tedy v případě, že děláte anketu s předem určenými lidmi, na něž máte telefonický kontakt. I tak budete potřebovat jejich fotku. Přemluvte je, ať vám ji pošlou, případně si ji po domluvě můžete najít třeba na některé ze sociálních sítí. Bez souhlasu ale fotku raději odnikud nestahujte.

5. Chvála sociálním sítím! Je-li skupina, kterou potřebujete v anketě oslovit, na Facebooku, a má-li aktivní členy, kteří budou ochotni na anketu odpovědět, máte vyhráno. Stačí jen dobře zformulovat otázku a pak už si jen počkat na odpovědi.

6. Každopádně editujte. Mluvené slovo není psané slovo. Gestikulace, tón, zabarvení a intonace hlasu můžou hrát v odpovědích dost zásadní roli. Přijít o to by byla v některých případech škoda. Zkuste emoce do textu dostat nějakým jiným způsobem. Třeba slovosledem. A do závorek můžete popsat, jak se respondent při rozhovoru choval.

7. Kraťte. Ukecané řečičky a mlácení prázdné slámy dnes nikoho nezajímají, kdo by na ně měl čas. Když se někdo neumí držet původní otázky a jedné myšlenky, někdo to za něj spravit musí. Pro dobro čtenářů. Ideální je, když jsou odpovědi od všech respondentů plus minus stejně dlouhé.


Barbora Středová

O autorovi: Barbora Středová

V roce 1986 viděla film Krokodýl Dundee a od té doby chtěla být novinářkou. Studovala žurnalistiku a masovou komunikaci na FSV UK. Pak dělala šéfredaktorku několika časopisů, například JazzTimes, T3 nebo Design & Home. V Boomerangu pracuje hlavně jako editorka všech novin, časopisů a newsletterů pro zaměstnance řetězce Albert. Teď už ví, že s filmem Krokodýl Dundee tohle povolání nemá nic společného. Ale stejně ji moc baví.

, ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

− 4 = 2

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.