Firemní časopisy

Mámo, kde je ta luštěnka?

Ano, je to strašné slovo a většině editorů se u něj ježí vlasy a otevírá příslovečná kudla. Klienti zase mívají problém s věcí samotnou. Připadá jim škoda zaplácnout si místo v časopisu nějakou ptákovinou, když by se dalo krásně využít pro text generálního ředitele o obchodní strategii pro příští kvartál. Jsou to ale často právě křížovky a podobné zábavy, co zajistí vašemu zaměstnaneckému magazínu místo na konferenčních stolcích před televizí na několik dnů, možná i týdnů.

Statisticky je tištěný časopis mezi médii šampion v tom, jak dlouho dokáže udržet čtenářovu pozornost. Ve srovnání s weby, blogy, letáky nebo newslettery a dalšími „rychlými“ komunikačními prostředky je přece jen „pomalý“ a nesvádí tolik k těkání a odbíhání.

Často to není tolik zásluha samotných textů, jako věcí, které je doplňují. Mohou to být fotky, popisky k nim (ty jsou dokonce jednička ve čtenosti), různé ilustrace, infografiky a další sladkosti, které čtenářům servírujeme společně s články, abychom udrželi jejich zájem. Anebo jsou to samostatné stránky či rubriky, které mají za úkol jen bavit. Tady je pět typů, které táhnou nejvíc:

1. Luští celá rodina

Je to tak, křížovky jsou prostě jednička. Když je navíc okořeníte příslibem nějaké drobné výhry za správnou tajenku, buďte si jistí, že se v rodinách vašich zaměstnanců bude o firemní magazín tvrdě bojovat.

2. Devět čísel umořilo osla

Osla možná, ale vašeho přemýšlivého čtenáře určitě ne. Sudoku je taková kapesní křížovka, a tak má tu výhodu, že jich na kousek místa vměstnáte hned několik a případně je můžete odstupňovat podle náročnosti, aby si každý přišel na své.

3. Kam patří šestá sirka?

Grafické rébusy jako přeskládávání obrazců ze sirek, různé geometrické paradoxy nebo ilustrované hádanky chytí čtenáře za oko, sotva otočí na příslušnou stránku. Vyzkoušejte si to sami na trpaslících a uvidíte, na jak dlouho vás zaměstnají.

Trpaslici_3

4. Každý chce být milionářem

A i když je výhra o něco méně lákavá, vědomostní kvízy člověka přivábí už proto, že on přece není žádný blbec, aby nevěděl, kolik měří Petřínská rozhledna a jestli je východněji Zlín, nebo Bratislava. Aha!?

5. Čtěte pozorně a vyhrajte

Tady už se to bez odměny neobejde, ale kvízy složené z otázek na informace, které se dají najít v časopisu, vám jednoduše pomohou dostat k zaměstnancům ta nejdůležitější sdělení a vypíchnout je tak, aby si je opravdu zapamatovali.

Nejen v tomto posledním, ale i ve všech předchozích případech platí zásada „odměňuj, odměňuj, odměňuj“. Ať už je výhra opravdu hodnotná, nebo je to jen malá pozornost za účast a snahu, vždycky potěší. Divili byste se, kolik energie a času jsou lidé ochotni investovat do obrandované klíčenky, zápisníku nebo švihadla. A pokud navíc přihodíte ještě dobrou kávu nebo čokoládu, odpovědi se vám jen pohrnou a čtenáři vás budou mít rádi.


Ondřej Zátka

O autorovi: Ondřej Zátka

První editorské zkušenosti získal na gymnáziu jako šéfredaktor školního časopisu. Během studia na univerzitě spolupracoval jako redaktor s několika nakladatelstvími (Academia, Libri, Prostor), učil angličtinu a také z ní překládal. K časopisům se vrátil v září 2007, kdy začal pracovat pro Boomerang – nejdříve jako korektor, pak i jako překladatel a editor firemních magazínů. Přes jeho stůl projde většina našich anglicky psaných médií.

, ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

− 3 = 1

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.