Firemní časopisy

Listovací PDF? Cesta do pekel!

User Experience (UX) neboli uživatelský prožitek vyjadřuje celkovou míru spokojenosti uživatele s produktem. Pokud je prožitek dobrý, jsou uživatelé spokojení. Ještě jsem nepotkal čtenáře, který by řekl, že listovací PDF tištěného magazínu mu přineslo příjemné čtení. V době, kdy existují tabletové a online verze tištěných magazínů, je listovací PDF mrtvě narozeným dítětem.

Služeb, které nabízejí zpracování listovacího PDF, je na internetu spousta. Nejznámější zahraniční služba je issuu.com, u nás třeba publero.cz nebo web listovaci-pdf.cz. Právě na něm najdete „výhody“ a přednosti listovacího, virtuálního PDF. Chápu je jako prodejní argumenty, nicméně pro čtenáře je listování PDF souborem v prohlížeči opravdové utrpení. Proč?

Pohodlné a moderní procházení přímo na webu

Opravdu chcete virtuálně obracet stránky se zvukem šustění papíru? Není lepší listovat papírem a informace pro internet zpracovat v HTML? Prostě používat charakter prezentování informací dle způsobu konzumace informací daného média? Tisk – menší písmo, sazba do několika sloupců, komplexní propojení fotek a textů. Internet – větší písmo, sazba do jednoho sloupce, fotografie a texty zvlášť. V tisku chceme číst, v online vyhledáváme. Listovací PDF vám neposkytne žádné nástroje pro třídění informací dle zadaných parametrů.

Buďte o krok před svou konkurencí

Listovací PDF bylo hitem v roce 2009, ne dnes. Vaši zákazníci rozhodně nevnímají nabídku listovacího katalogu jako nějaký benefit navíc. Krom toho vaše konkurence už dávno přešla na HTML.

Snadné zvětšení/zmenšení stránky

Naopak, zoomování v listovacím PDF je největší kámen úrazu. Buď je text moc malý a nelze ho přečíst, nebo si ho přiblížíte a ztratíte pojem o tom, kde na stránce zrovna čtete. Navíc, sazba tištěného média – nejčastěji do sloupců – není vhodná pro zvětšené procházení: potřebujete sledovat celek, ne detail.

Snadná a levná aktualizace oproti tištěným publikacím

Na snadnou a levnou aktualizaci máme webové stránky a XML databáze. Na to nemusíme stále dokola vyrábět těžkopádné PDF soubory, které stejně zastarávají okamžikem vydání. Navíc, prezentujete-li informace, které se často aktualizují, potřebuje zákazník vyhledávat dle parametrů. A jsme zpátky tam, kde jsme byli – k tomuhle nebylo listovací PDF stvořeno.

Zpřístupníte své PDF dokumenty i na mobilních zařízeních

Už jste někdy opravdu důkladně pročítali listovací PDF na mobilním telefonu? Peklo. Nejen, že je to pomalé a těžkopádné, ale čtenářovy oči zažívají středověk. Chcete-li své zákazníky naštvat, tohle je ta správná cesta.

Snížíte náklady na tisk papírových katalogů

Náklady určitě snížíte o tisk a distribuci. Ale bude to někdo číst? A kolik vás bude stát přilákat čtenáře k vašemu online katalogu? Chcete-li dělat tištěný katalog, použijte papír a poštu. Chcete-li prezentovat stejné informace online, vůbec nic netiskněte a „nesázejte“, ale rovnou poptejte programátora webu.

Jediné, k čemu se listovací PDF hodí, je prezentace vlastního portfolia prací grafiků a agentur. Nikdy ne ke čtení. Howgh.


Martin Vymětal

O autorovi: Martin Vymětal

Má na starosti obchod, strategické plánování, koordinaci realizačního týmu a marketing vydavatelství. Zkušenosti nasbíral hlavně v public relations, na London School of Public Relations a spoluprací s magazíny Marketing & Media a Strategie. Zaměřuje se na efektivitu a promýšlí projekty tak, aby klientům přinášely peníze. Často vyráží do Londýna, Amsterodamu a Berlína na zkušenou.

,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

5 + 3 =

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.