Firemní časopisy

Kolik stojí módní fotka

Dobré fotografie nestojí jen slušné peníze, ale také hodně úsilí. Pro jejich vytvoření je potřebná souhra několika profesionálů. Každý z nich dostává odměnu nejen za čas, který si odstojí na place, ale především za své know-how. Za vzdělání, zkušenosti, vybavení, vkus a kreativitu.

V naší branži jsme zvyklí platit za to, co lidé nosí v hlavě. Ale pozor. Mnoho lidí je obdařeno úžasnou obrazotvorností. Přetvořit ji do konkrétních kombinací oblečení, doplňků, lidí, výrazů a nálad v neklesající kvalitě a během pár hodin, které na focení máte, to už není pro každého. Zodpovědnost každého člena týmu je obrovská. Zvlášť když opravit nepodařené focení je podobně složité a nákladné jako opakovat záběr při natáčení filmu.

Druhy focení

Komerční fotografie většinou prodává produkt. Představte si ji jako snímek z katalogu, kde je největší důraz kladen na to, co modelka prezentuje. Vše musí být dokonale vidět. Zejména detaily. Pozadí bývá jednobarevné a svícení jednoduché. V rámci naší produkce se většinou věnujeme módní fotografii. Ta také prezentuje oblečení, ale ne v prvním plánu. Důležitější je styl a nálada, kterou z fotografie máte. Řekněme, že se snažíme vyvolat pocit, jaký budete mít, když budete nosit takové oblečení. Nasvícení bývá dramatičtější, pozadí rozmanitější. Poslední kategorií je editorial. U něho nejde o produkt nebo životní styl, ale musí dokonale vystihnout téma nebo příběhy. Tým nesvazuje to, co musí být vidět. O to více se musí zaměřit na dokonalé vyznění a dodat fotky např. na téma štěstí. Speciální disciplínou jsou módní reklamní kampaně. Ty v sobě mohou kombinovat výše popsané druhy focení. Základní honoráře jsou podobné jako u módního focení, ale navyšují se o desítky až stovky tisíc korun za práva užití.

Jak to probíhá

Stopky začínají běžet daleko před tím, než fotograf poprvé zmáčkne spoušť. Módní fotografie prezentují nové trendy a kolekce. Na začátku je brainstorming kreativního ředitele, art directora a stylistky. Ti dají dohromady představu, jaké fotografie nejlépe zapadnou do nového vydání časopisu. Každý z nich si hlídá svou linku. Koncepci, design i trendy. Znají dobře portfolia módních fotografů a vyberou toho, který jejich představě nejvíce vyhovuje. S ním se pak detailně dopracují minimálně dva koncepty pro klienta. Fotograf se na nich podílí doplněním vizuální podoby fotek, barevnosti, způsobu nasvícení a nápady na lokace a dekorace. Vhodné je, když prezentaci doplní svými foto testy, které by se daly zrealizovat. Po zvolení jedné z cest se rozbíhá produkční mašinerie sahající od půjčení oblečení a doplňků, přes zajištění místa focení, dekorací, techniky až po výběr a booking modelů a vizážistky. Focení se účastní celý realizační tým a každý si hlídá tu svou část skládačky, díky které bude ve výsledku vytištěna dokonalá módní fotografie.

Focením to nekončí

Po úspěšném dni na place si celý tým může oddychnout. Ale jen na chvíli. Zbývá vyčistit a vrátit oblečení, ze stovek snímků vybrat těch osm nejlepších, vyretušovat je, otextovat a graficky zapracovat do časopisu. Teprve spokojeností klienta, kterému začaly stoupat prodeje, můžeme práci považovat za dokončenou. Pocit, že správně investoval své peníze, nás hřeje nejvíc.


Radoslav Kuba

O autorovi: Radoslav Kuba

Profesionál v kontentovém marketingu. Od roku 2000 se podílel na budování značek Tesco, Nový Smíchov, Metropole Zličín, Centrum Chodov. Pracoval na zrodu a vydávání časopisů TIME IN a Gurmet. Stojí za novodobým úspěchem značky BOTAS a jeho flagship storu Botas Concept Store. Jeho mise je vytvářet pro významné firmy a značky jedinečný, fascinující a pestrobarevný obsah, který jim pomáhá v tom, co dělají a k dosažení toho, co si přejí.

, ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

48 − = 41

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.