Firemní časopisy,Návod

Klíč k určování fotografů

Když děláte jakýkoli obsah pro magazín, sociální média, weby a kdoví co ještě, tak či tak se neobejdete bez obrázků. Když se nedají beztrestně čórnout z googlu, když ve fotobance jako z udělání nemají tu jedinou fotku, kterou jste si vysnili a tak trochu umanuli, když ty prachy od klienta prostě za něco utratit musíte, není jiná šance než sáhnout po fotografovi. Připravte se na setkání s jiným světem. Fotografové jsou zvláštní sorta, ale člověk je nakonec musí milovat, i když by je do jednoho zabil.

Nestíhač

Machr na výmluvy a plány B. Nabere si tolik kšeftů, že by musel fotit na několika místech glóbusu najednou, a tak věčně nestíhá. Vyniká ale neobvyklými schopnosti – domluvíte mu focení s klientem na pátek ve dvě a on se s ním za vašimi zády jakoby nic domluví na sobotu v poledne u klienta doma. Vás z toho málem šlehne, ale v neděli vám volá zjevně unavený zákazník, že to bylo fajn a že zapařili do neděle. A příště že chce jenom jeho.

Dobrodruh

Borec, který vám bude při každém zadávání práce vyprávět, co zažil při svých fotografických výpravách. Bylo toho opravdu hodně. Po čase si uvědomíte, že by jenom za poslední rok musel být v zahraničí 578 pracovních dní, většinou pro Magnum nebo jinou legendární agenturu, a že by se teď asi těžko s vámi bavil o focení dojiček v Kardašově Řečici. Za dvě stovky kus.
Divič

Chlapík, který vás nepřestane nikdy bavit. Zavoláte a řeknete: Pojedeme fotit pro masokombinát. A on: Masokombinát? – Jo. A bude to v pondělí. – V pondělí? – Jo, můžeš? – Co já vím? – A kdo to má vědět?! – Já se kouknu. – OK, dej vědět. Nedá. Tak zavoláte znovu: Co to focení v pondělí? – My fotíme? – Jo, masokombinát. – Masokombinát?… A tak pořád dokola. Když to dofotíte, dodá dvě fotky místo dvaceti, a když mu řeknete, že jsou obě mázlé, tmavé a místo krav jsou na nich kozy… trochu se tomu podiví.

Umělec

Chtěli jste fotku od slavného jména? Chtěli. Tak se nedivte, že na ní není ostrý ani milimetr, že na ní nejste poznat, že na ní není vidět vaše logo, že tam je víc z těch dětí na hřišti za vámi než z vás a tak podobně. Chtěli jste slavné jméno. Tak ho máte. A teď už nezbývá než chodit a říkat: To je úplně jiný level, cítíš to, jo? Jestli ne, tak sorry, ale když to někdo necítí, tak mu stačí fotky na občanku, to se nezlob, ale já, já si potrpím na emoce, prožitek. 

Férák

S tímhle typem se domluvíte nejlíp na férovku. Vy řeknete, že to bude za litr, on řekne, že ani náhodou, tak se omluvíte, on zavolá za hodinu a řekne, že jste to vy, tak za dva. Vy že na to víc nemáte. Tak on chvíli váhá a pak to vezme. A to je fér.
Klientův kámoš

To si tak sedíte u klienta, který vám zadává krásné velké focení, spousta cesťáků v tom bude, světla, vizážistky, a vy už vidíte ten účet jako jelito. A v tom to celé klient uzavře: „A fotografa na to taky už máme, tady náš Lojza je moc šikovný a má digitální zrcadlovku.“ Tak se trochu cukáte, ale víte, že to máte marný. A pak je tu varianta, kdy se nemá cenu ani cukat. To když klient řekne: „Můj kluk má zrcadlovku…“

Mrtvola

Profík, čistá práce, klasik. Domluví si focení, nepřijde na ně, klient vás nenávidí, voláte, fotograf to dva týdny nebere, na maily neodpovídá, dávno to přefotil jiný, on se stejně neozve, a tak si říkáte, jestli jste mi nekřivdili, třeba se mu… co… no jasně… je mrtvej. Za půl roku ho potkáte, směje se a povídá vám, jak před časem chytil super reklamní kšeft s mladým Třeštíkem. Čistá práce.

A to jsme vynechali třeba válečného veterána, machra na pasovky, loudila nebo lamače srdcí, protože to nemá ani cenu řešit. Prostě jednou vám nějaký fotograf zrovna tu nejhezčí a nejmilejší klientku svede, to je jasný.


Martin Groman

O autorovi: Martin Groman

Vystudoval mediální studia FSV UK. Pracoval jako moderátor a dokumentarista Českého rozhlasu, přispívá do Lidových a Hospodářských novin, Respektu a dalších plátků. V Boomerangu sedí u okna a kouká ven. U toho píše a edituje texty, navrhuje kampaně a přemýšlí, co bude o víkendu vařit. Má na starost tým copywriterů a podílí se na časopisech a dalších projektech pro Vodafone, Volkswagen či AWD.

, ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

8 + 2 =

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.