Firemní časopisy

Když uctivě, tak s velkým?

Jsou jazykové jevy, které nepřemůžete, i kdybyste se tisíc let snažili. Například psaní velkého V v zájmenech Vy, Vám, Váš i v textech, kam nepatří. Jasně, člověk nelíznutý marketingem s tím nemá problém. Dopisy už dávno nepíše a jinak to dá s malým a hotovo. Jenže, ouha, jak se dohrabete ze zlínské marketingové univerzity až do nějakého toho proskleného open spacu v hlavním městě, změní se vám i gramatika. Tedy Vám.

Někde cestou se dozvíte, že velké V ve Vy, Vám, Váš je projevem úcty. A není to navíc žádná lež. V jazykové příručce Ústavu pro jazyk český při Akademii věd se doslova dočtete: „Upozorňujeme, že tvary osobních a přivlastňovacích zájmen Vy, Vám, Váš píšeme jako vyjádření úcty a zdvořilosti v dopise vždy s velkým počátečním písmenem, ať píšeme jednotlivci, několika osobám, nebo kolektivu.“ Tak.

A tady je to čertovo kopýtko – „v dopise“. Jen a pouze v dopise, jinak nemá velké V ve Vy, Vám, Váš význam. Tedy, jestli si nemyslíte, že co člověk, to naiva, který uvěří, že jste ten leták do schránky, potisk na tramvaj, billboard k dálnici nebo spot do telky vyrobili jen a pouze pro něj jako takový trošku nákladnější dopis.

Když o velkém V ve Vy, Vám, Váš s lidmi mluvím, většinou v tomto místě přijde mazaný dotaz doprovázený šibalským culením: „A co když napíšeme leták formou dopisu a pošleme ho v obálce?“ A jsi na lopatě, mudrlante. Nezbývá než trvat na svém – jestli si myslíte, že lidé nepoznají leták od dopisu, tak to klidně dělejte, ale nakonec je to zpráva jen a jen o vás. O vaší snaze vlichotit se za každou cenu, podlézat, vnucovat se, ale hlavně říkat lidem, jak si jich vážíte, aniž byste je skutečně znali.

Můžeme to tedy shrnout asi takto: Zatímco v dopisech, ve skutečně osobních dopisech vyjadřuje velké V ve Vy, Vám, Váš úctu a zdvořilost, v marketingových textech napsaných nikoli pro jednotlivce, ale pro masu, symbolizuje velké V ve Vy, Vám, Váš lacinou podlézavost.


Martin Groman

O autorovi: Martin Groman

Vystudoval mediální studia FSV UK. Pracoval jako moderátor a dokumentarista Českého rozhlasu, přispívá do Lidových a Hospodářských novin, Respektu a dalších plátků. V Boomerangu sedí u okna a kouká ven. U toho píše a edituje texty, navrhuje kampaně a přemýšlí, co bude o víkendu vařit. Má na starost tým copywriterů a podílí se na časopisech a dalších projektech pro Vodafone, Volkswagen či AWD.

, , ,

Sdílejte článek: