Firemní časopisy

Když uctivě, tak s velkým?

Jsou jazykové jevy, které nepřemůžete, i kdybyste se tisíc let snažili. Například psaní velkého V v zájmenech Vy, Vám, Váš i v textech, kam nepatří. Jasně, člověk nelíznutý marketingem s tím nemá problém. Dopisy už dávno nepíše a jinak to dá s malým a hotovo. Jenže, ouha, jak se dohrabete ze zlínské marketingové univerzity až do nějakého toho proskleného open spacu v hlavním městě, změní se vám i gramatika. Tedy Vám.

Někde cestou se dozvíte, že velké V ve Vy, Vám, Váš je projevem úcty. A není to navíc žádná lež. V jazykové příručce Ústavu pro jazyk český při Akademii věd se doslova dočtete: „Upozorňujeme, že tvary osobních a přivlastňovacích zájmen Vy, Vám, Váš píšeme jako vyjádření úcty a zdvořilosti v dopise vždy s velkým počátečním písmenem, ať píšeme jednotlivci, několika osobám, nebo kolektivu.“ Tak.

A tady je to čertovo kopýtko – „v dopise“. Jen a pouze v dopise, jinak nemá velké V ve Vy, Vám, Váš význam. Tedy, jestli si nemyslíte, že co člověk, to naiva, který uvěří, že jste ten leták do schránky, potisk na tramvaj, billboard k dálnici nebo spot do telky vyrobili jen a pouze pro něj jako takový trošku nákladnější dopis.

Když o velkém V ve Vy, Vám, Váš s lidmi mluvím, většinou v tomto místě přijde mazaný dotaz doprovázený šibalským culením: „A co když napíšeme leták formou dopisu a pošleme ho v obálce?“ A jsi na lopatě, mudrlante. Nezbývá než trvat na svém – jestli si myslíte, že lidé nepoznají leták od dopisu, tak to klidně dělejte, ale nakonec je to zpráva jen a jen o vás. O vaší snaze vlichotit se za každou cenu, podlézat, vnucovat se, ale hlavně říkat lidem, jak si jich vážíte, aniž byste je skutečně znali.

Můžeme to tedy shrnout asi takto: Zatímco v dopisech, ve skutečně osobních dopisech vyjadřuje velké V ve Vy, Vám, Váš úctu a zdvořilost, v marketingových textech napsaných nikoli pro jednotlivce, ale pro masu, symbolizuje velké V ve Vy, Vám, Váš lacinou podlézavost.


Martin Groman

O autorovi: Martin Groman

Vystudoval mediální studia FSV UK. Pracoval jako moderátor a dokumentarista Českého rozhlasu, přispívá do Lidových a Hospodářských novin, Respektu a dalších plátků. V Boomerangu sedí u okna a kouká ven. U toho píše a edituje texty, navrhuje kampaně a přemýšlí, co bude o víkendu vařit. Má na starost tým copywriterů a podílí se na časopisech a dalších projektech pro Vodafone, Volkswagen či AWD.

, , ,

Sdílejte článek:

Komentáře: 1

  1. K psaní počátečních písmen u zájmen Vy, Vás…, Váš…
    Z korespondence docházející do Ústavu pro jazyk český vyplývá, že někteří pisatelé chápou výklad o psaní velkých počátečních písmen u zájmen Vy…, Váš…, popř. Ty…, Tvůj… podaný v Pravidlech českého pravopisu (§ 127) příliš úzce. Vyvozují z něho, že je možno psát velká písmena u těchto zájmen jen v dopisech. Avšak není důvodu, proč by se podob Vy, Váš… nemohlo užít k vyjádření společenské úcty i v jiných textech, jež buď jsou záměrně stylizovány tak, že se za adresáta sdělení může považovat každý jednotlivec, který je čte (např. text na propagačním letáku Připravili jsme pro Vás bohatý výběr zboží), nebo u nichž je ze situace zcela jasno, komu jsou určeny (např. nápis na transparentu Vítáme Vás při návštěvě významného hosta). Aby se napříště v této věci zbytečně neobjevovala nejistota, byla připojena v dotisku Pravidel (z r. 1966) k § 127 tato poznámka: „Velkého písmene lze u těchto zájmen užít i v jiných textech, jako v heslech, nápisech, letácích atp., chce-li se navodit osobní vztah k čtenáři.“

    MS

    Naše řeč, ročník 50 (1967), číslo 1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

5 + 2 =

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.