Editorial, nebo chcete-li úvodník či úvodní slovo, je zvlášť v oblasti firemních médií dost ušmudlanou popelkou. Přesto, že v celém magazínu nenajdete lepší místo, kde si čtenáře můžete získat, ovlivnit jeho názory a vyvolat ty správné emoce. Než editorial definitivně zavrhnete a škrtnete z obsahové makety svého časopisu, zkuste si napsat jeden podle našeho návodu.
No to je ale překvapení, když nám skončila zima! Nepokazte to hned na začátku, vykašlete se na nicneříkající náladové řečičky a jděte přímo k věci. První věta rozhoduje!
Ne, neopakujte se. Editorial je editorial a obsah je obsah. Navíc jsou většinou na stejné stránce, hned vedle sebe. Z toho je snad dostatečně jasné, že výčet článků aktuálního čísla není právě ideální obsah editorialu.
Pokud nemáte na srdci nic důležitějšího, upozorněte na jeden až dva zásadní materiály z aktuálního vydání a doplňte je o vlastní postřehy a názory. Právě tady máte jedinečnou příležitost dostat čtenáře přesně tam, kde ho chcete mít.
Nejde jen o úvodní oslovení a použití ich formy, ale také o lidský rozměr. Přidejte osobní vzpomínku, zážitek, emoci. Editorialu dejte tvář a nebojte se pod něj podepsat.
Váš sloupek si získá příznivce jedině tehdy, když se bude příjemně číst. Nemusíte být zrovna Neruda a psát nesmrtelné fejetony, ale lehká nadsázka nebo pointa v závěru rozhodně nezaškodí.
Tohle je opravdu častý nešvar. Láska ke psaní i čtení vlastních textů se dá pochopit, ale ve firemních médiích pro ni není místo. Pokud je vám líto svůj výtvor krátit, požádejte o tuhle službu editora nebo kolegu.
Až editorial dopíšete, podívejte se na něj znovu očima čtenáře. A mějte při tom na paměti, že neslouží k: masírování vlastního ega, propagandě a bohapustému plácání. Ani tomu po zádech!
Čtenář, Editorial, Úvodník, Fejeton, Emoce