Firemní časopisy

Distribuce je klíč ke čtenáři

Distribuce je opomíjená Popelka procesu tvorby magazínu. Věnujeme hodiny koncepci, pipláme design a bdíme v noci nad texty. A distribuce? Tu vyřešíme za deset minut. Obraťte tento poměr!

Distribuce není o jednom geniálním nápadu, ale o souhře několika distribučních kanálů dohromady. 100% zásah dané čtenářské skupiny docílíte jen kombinací více způsobů dohromady. Svůj zaměstnanecký magazín můžete poslat, distribuovat e-mailem v tabletové verzi a ještě dát do kuchyněk stojany s výtisky. Dejte čtenáři šanci, ať si vybere, kdy si časopis přečte, kde si ho přečte a jaká forma mu vyhovuje nejvíce. Zvýšíte tím efektivitu celého svého obsahového marketingu.

9 základních způsobů distribuce

  1. Direct mail – oslovte vašeho čtenáře přímo doma. Zasáhněte celou rodinu. Použijte databázi z jiné marketingové činnosti pro váš magazín. Dobrou zásilku tvoří magazín, brandovaná obálka, průvodní dopis a případně nějaký leták nebo vizitka. Pozor! Firemní časopisy jsou často nevyžádaná pošta. Jaké bude poštovné?
  2. Neadresná distribuce – vyberte si čtenáře podle klíče, kde bydlí, jaké má příjmy atd. Data leží všude kolem vás! Použijte Google maps, Český statistický úřad a index ceny nemovitostí. Co třeba distribuce do domů se stářím do 2 let a cenou nad 38 000 CZK za metr čtvereční?
  3. Vklad – přibalte váš magazín k nějakému komerčnímu titulu se stejnou cílovou skupinou. Využijte překrytí vaší cílové skupiny a čtenářů komerčního média. Ale pozor! Často nebývá nejlepší to, co se nabízí na první zamyšlení: třeba přiložit finanční časopis pro movité klienty jako přílohu magazínu o autech.
  4. Stojany – postavte je všude, kde můžete, a dejte na ně cedulku: Berte si! Zdarma! Pro vás! Stojan je efektivní tam, kde se pohybuje hodně lidí, a pokud váš magazín vychází v dostatečném nákladu. Stojan musí splňovat tyto podmínky: odolnost a stabilita, firemní branding, pravidelné doplňování – není nic horšího než prázdný stojan, dobrá je i možnost umístit naspod kapsy jedno číslo, které nejde odebrat, pro pocit plnosti. Na akce, rozdávání v terénu vhodně poslouží pop-up mobilní stojany.
  5. Elektronická verze – nabídněte čtenáři webovou  a tabletovou podobu. Nepřeklápějte tiskovou verzi, která nebude při jiném způsobu čtení fungovat. Musíte respektovat dané médium, ať už je to newsletter (upozorněte na nové číslo), tablet (nabídněte filmy a animace) nebo web (aktualizujte denně).
  6. SMS – dejte čtenáři možnost objednat si magazín pomocí SMS domů. Samozřejmě na jeho účet.
  7. Kolportéři – rozdávejte svůj magazín tam, kde se pohybují vaši čtenáři. Vždyť tradiční noviny se v historii prodávaly právě tak. Zapomenutá, ale stále účinná metoda distribuce. Například firma Baxter distribuuje své noviny Bohumilník za pomoci vrátných, kteří mají v den distribuce speciální vestu s nápisem „Nové číslo Bohumilníku“.
  8. Partnerství – spojte se s jiným klientem (vlaky, autobusy, letadla) a distribuujte svůj titul jeho zákazníkům. Využijte prodejní sítě jiné firmy a zjistěte, že 1 + 1 = 3.

Teď to zkuste jinak

K čemu je vám magazín, který si nikdo nepřečte? Na příští redakční radě začněte řešit distribuci a její efektivitu jako první téma. Obsah časopisu pro jednou odstavte na druhou kolej.


Martin Vymětal

O autorovi: Martin Vymětal

Má na starosti obchod, strategické plánování, koordinaci realizačního týmu a marketing vydavatelství. Zkušenosti nasbíral hlavně v public relations, na London School of Public Relations a spoluprací s magazíny Marketing & Media a Strategie. Zaměřuje se na efektivitu a promýšlí projekty tak, aby klientům přinášely peníze. Často vyráží do Londýna, Amsterodamu a Berlína na zkušenou.

, ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

12 − 9 =

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.