Firemní časopisy

Adresát neznámý

Svého času jsme u nás ve vydavatelství připravili první číslo jedinečného firemního magazínu (2 Zlaté středníky pro nejlepší B2B magazín v prvních dvou letech vydávání). My i klient jsme byli na výsledek naší společné práce velice pyšní a po volných číslech časopisu se u nás i v dané firmě jen zaprášilo. Jenže po pár týdnech jsme měli plný sklad nedoručených výtisků a drbali jsme si hlavu, kde se stala chyba, že se ten náš zázrak nedostal tam, kam jsme chtěli. Odpověď na tuhle otázku není nijak složitá. Podcenili jsme distribuci.

Vydávání firemního média jako by se občas řídilo pravidly aristotelovského dramatu. Nejdříve si určíte, co byste chtěli v daném médiu mít (expozice). Potom zjistíte, že některé věci asi nebude možné udělat tak, jak jste si řekli, respektive, že je nejspíš nebude možné udělat vůbec (kolize). Následně přijdete na to, že nejen, že nejde udělat články, u kterých jste se s tím už tak nějak smířili, ale že se zároveň komplikují i příspěvky, které se zprvu zdály docela snadné (krize). Pak se ale nějakým záhadným způsobem podaří všechno vybalancovat a časopis, newsletter nebo nějaké jiné médium poslat do světa. Všichni si oddechnou, že mají konečně padla, jenže si neuvědomují, že všechno jejich úsilí přijde vniveč, pokud nezafunguje distribuce (katastrofa).

Na velikosti záleží

Klasickým případem, kdy kvalitní firemní obsah dojede na distribuci, je, že si vydavatel neohlídá aktuálnost svého distribučního seznamu. Je dobré mít na paměti, že i když za vás všechny úkony spojené s výrobou a distribucí časopisu dělá najatá agentura, vydavatelem jste pořád vy a za aktuálnost databáze příjemců vámi produkovaného obsahu jste zodpovědní také vy. To ale není zdaleka jediná věc, na kterou byste si měli v souvislosti s distribucí dát pozor. Způsob distribuce totiž zásadně ovlivňuje například také formát časopisu. Větší A3 asi nezvolíte pro časopis shopping centra, u něhož předpokládáte, že si ho nakupující dámy budou chtít odnést domů v kabelce, a stejně tak v tomto formátu nebudete vydávat magazín, který se distribuuje do poštovních schránek, do kterých horko těžko nasoukáte klasickou A4. Na druhé straně ale třeba jako rozměrnější čtení do kavárny je A3 naprosto ideální velikost.

Hlavně, že to prolezlo mailem

Když místo tištěného časopisu posíláte třeba newsletter nebo jakékoliv jiné sdělení v digitální podobě, nemusí vás formát moc trápit. Stačí do agentury zadat, aby byl responzivní (tj. aby se přizpůsoboval zařízení, na kterém se zobrazuje – mobil, tablet, notebook) a zobrazoval se na většině používaných prohlížečů. Čemu se ale stejně nevyhnete, je nutnost udržovat funkční databáze klientů. Pokud totiž pošlete například svůj newsletter na zastaralou databázi, z níž víc než polovina adres nefunguje, nejenom, že jste vyhodili peníze za obsah, který se ke značné části adresátů vůbec nedostane, ale také vás spousta aplikací pro rozesílání newsletterů a jiných příspěvků zařadí na seznam spammerů a nenechá vás využívat své služby (hodně striktní je v tomto ohledu například populární MailChimp).

Rozmyslete si, na jaký terč střílíte

Otázku, jak budete svůj obsah distribuovat, byste si měli položit hned na začátku. Pokud si ji totiž dokážete zodpovědět, ušetříte si spoustu nepříjemností a budete se mnohem lépe schopni bavit s lidmi, kteří vám mají dodat konkrétní obsah. Způsob distribuce totiž dost zásadně ovlivňuje formu a vlastně docela dost i obsah sdělení firemního média. Řečeno s nadsázkou, pokud chcete trefit terč, je fajn, když ho vidíte nebo alespoň přibližně tušíte, kde se nachází.

O konkrétních způsobech distribuce si přečtěte zde


Rudolf Král

O autorovi: Rudolf Král

Vystudoval scenáristiku a dramaturgii na FAMU, kam zběhl ze studií žurnalistiky. Nakonec se ale k novinařině vrátil a začal se jí živit. Jako šéfredaktor vedl časopis DVD Movie, natočil několik reklamních videospotů a podobně. V Boomerangu je od roku 2007 a vede hned několik magazínů (například časopisy pro ČSA, TGS, Lidl, Spaar...) a zodpovídá za práci týmu několika editorů a grafiků.

,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

− 5 = 2

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.