Firemní časopisy

9 důvodů, proč lidé milují články s číslovkou v titulku

Můžete se bouřit. Můžete žehrat na klesající úroveň žurnalistiky. Můžete spílat čtenářům, že něco takového chtějí číst. Ale i kdyby bůh za každý titulek začínající číslem zabil jedno koťátko, stejně by seznamy frčely dál. Jednoduše proto, že seznamy…

… se dobře čtou

Málo platné, lidé jsou líní. A seznamy jsou čtení pro lenochy. Nemusíte na ně být soustředění, můžete přeskakovat a na čtení vám stačí tři minutky. Klidně můžete jen skenovat klíčová slova nebo nadpisy. Pobavíte se a jdete dál. Přitom pořád čtete.

… jsou jasné

Každý jeden bod z jakéhokoliv seznamu „důvodů“ „věcí“ „rad“ nebo „pravd“ vždycky funguje (nebo by alespoň měl) sám o sobě. Klidně můžete celý článek prohlídnout během pár vteřin a skončit u jediného bodu celého seznamu a budete v obraze. Když v reportáži vynecháte odstavec, nebudete mít nejmenší tušení, o čem celý článek je…

… jsou (většinou) doslovné

Číslovkový titulek vás jako autora z principu donutí říct všechno. Díky tomu čtenář vždycky přesně ví, co bude číst a co může od článku čekat. A právě proto také nejspíš nebude zklamaný. Čili win-win.

…. nelžou

Tedy nelžou, možná i lžou. Vždycky s nimi ale víte, na čem jste. „20 způsobů, jak sbalit hasičovu ženu na zahradnickém bále“ bude vždycky „20 způsobů, jak sbalit hasičovu ženu na zahradnickém bále“. Ne 16 nebo 55, ale 20. A je přeci skvělé vědět, že když se prokoušete až k bodu 10, čeká vás už jen polovina a ta blbost skončí…

… jsou rychlé

Dobrý seznam vás zdrží přesně tak dlouho, abyste neměli výčitky, že se flákáte, a zároveň abyste zvládli udržet pozornost po šestém mítinku. Je to zkrátka rychlé čtení ke kafi, na obědovou pauzu nebo jako pravidelná dávka prokrastinace.

… jsou jednoduché

Článek začínající číslovkou přečte a pochopí úplně každý. Nebo skoro každý. A pokud nepochopí, tak bude článek mizerně napsaný. Čtení seznamů vás nikdy nevyčerpá, nebo si u něj neřeknete, že si ho necháte na pak, protože teď byste na něj neměli sílu a čas.

… jsou univerzální

Neexistuje téma, které by se nedalo rozdělit do odrážek a zastřešit číslovkou v titulku. Ať si vezmete politiku, sportovní analýzy nebo poradny pro nechtěně těhotné, do seznamu můžete seřadit v podstatě cokoliv. A pořád to bude čtivé.

… jsou o nich

Totiž o lidech. O čtenářích. Každé téma zarovnané do seznamu je totiž zjednodušené do té míry, že se v něm právě čtenáři snadno najdou a ztotožní se s ním. A následně ho sdílí. A právě proto milují seznamy. Protože mají pocit, že jim mluví z duše.

…konečně, je snadné je napsat

Nemusíte být extra novinář nebo psavec, aby se vám povedl číslovkový trhák. Bez urážky, slušný seznam dokáže napsat v podstatě kdokoliv, kdo má trochu copywriterského citu a smysl pro zkratku. Stačí jen dobrý nápad, trocha vtipu a čtenáři vás budou milovat.

Na druhou stranu, nic není samospásné. Když stojí titulek za starou belu, nebo je samotný text mizerný, nezachrání ho žádná číslovka.


Martin Pistulka

O autorovi: Martin Pistulka

Je bývalý učitel historie a plavec. Pracovat se učil v DEK a.s., kde měl na starosti kromě jiného i dva časopisy. Následně ve Vodafonu dělal pět let copywritera a editora především pro Čilichili. V Bumerangu dělá v podstatě totéž. A k tomu se snaží vymýšlet spoustu dalších věcí pro online.

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

46 + = 52

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.