Firemní časopisy

50 odstínů titulní stránky

Nesuď knihu podle obalu, říká se. Ale soudit časopis podle obálky můžeme. Titulní strana je holka na baru, která láká k oslovení a otevření. První dojem zkrátka útočí na základní pudy čtenáře. Je dovoleno použít všechny triky, jako je zkouší miliardář Christian Gray na prostou Anastasii Steel. Čtenář chce být sveden.

Váš firemní tištěný časopis bojuje o svoji pozornost s mnoha soupeři: komerčními časopisy, Facebookem, SMS zprávou od kamarádky, prokrastinací nebo časem pro svačinu. Proč by si měl čtenář vybrat mezi všemi těmito aktivitami zrovna váš firemní časopis? Není titulní strana Blesku nebo Esquiru přitažlivější než ta vaše? První pohled prý ovlivní z 60 % celkový dojem. Tak si dejte záležet.

Dvě cesty do nebe

Možnosti zpracování titulní strany firemního magazínu jsou takřka nekonečné. Přestaňte se bát fotit ředitele podniku na kolotoči nebo na houpacím koni nebo si nechte titulní stranu nakreslit vaší neteří. Proč ne? Technické zpracování se dá rozdělit do pěti základních kategorií a ty pak mixovat mezi sebou.

1. Fotografie

Fotografie je nejčastější technikou zpracování firemních magazínů. Obvykle je spojena s hlavním tématem magazínu nebo velkým rozhovorem. Na začátku stojíte před rozhodnutím: fotit, nebo koupit? Focení je vždycky lepší cesta, ale ne vždy možná. Pokud už musíte kupovat ve fotobance, dejte si na čas, aby vaše titulní strana nevypadala jako sto tisíc podobných. Ceny se pohybují od tisíce korun, ale najít tu pravou a originální vás může stát i tři hodiny času fotoeditora.

Takřka nutnost u focení je dobré, nejlépe psané zadání. Jedno takové od Boomerangu si můžete stáhnout dole pod článkem. Nečekejte, že perfektní titulní fotografie bude stát méně než 15 tisíc korun včetně produkce. Pokud fotíte osobnosti v ateliéru, chce to nápad. Nechte je zahrát situaci jako na divadle. Nebojte se zesměšnění – naopak, lidský přístup prodává. Nebo vyfoťte zaměstnance jako supermodelku na titulní straně Elle; záleží na záměru.

ČSA by rády měly svoji titulní stranu složenou z a) destinace, kam létají, b) ročního období, kdy časopis vychází a c) se seriózním člověkem. Takovou fotografii nelze najít ve fotobance ani nafotit s přiměřenými náklady. Nastoupí šikovný grafik a montáží vytvoří finální titulní stranu.

Mohli byste takto vyfotit svého generálního ředitele? Proč ne, civilnost a humor přináší lidský rozměr firemnímu tématu.

Screen shot 2015-02-20 at 3.44.28 PM

Zaměstnanec na titulní straně magazínu pro zaměstnance značky Albert vyhrál Nejlepší titulní stranu ve Zlatém středníku v roce 2010. Focený Michal se toho nebál a klient dal zelenou.

Výrobky firmy Velux přináší světlo a vzduch tam, kde nebyly. Nemusí na titulní straně magazínu pro architekty ukazovat svá okna. Zvolili jinou cestu: silný příběh a titulku postavenou na „vlastnostech značky“, v tomto případě „průhlednosti“. Velux byl Nejlepší B2B magazín, Zlatý středník 2007 + Nejlepší grafická úprava.

2. Ilustrace

Wikipedie říká, že „ilustrace je výtvarný doprovod příběhu, který má vysvětlit text, učinit jej srozumitelným pro negramotné, nebo také výtvarně oživit. Nevím, jak je to s tou „negramotností“, ale ilustrace má oproti fotografii několik výhod. Můžete zobrazit, cokoliv si vaše fantazie přeje, a nejste omezení realitou. Můžete ji v průběhu měnit a nevyžaduje to takové dodatečné náklady.

Stejně jako u fotografie, potřebujete psané zadání, co má ilustrace na titulní stranu firemního magazínu ztělesňovat. Ilustrátora najdete snadno na webu. Pořádně se podívejte na jeho portfolio. Každý ilustrátor má svůj vlastní rukopis a těžko se bude měnit dle vašich požadavků v průběhu práce. Nejlepší je nechat si nejdříve zpracovat skicu, abyste neměnili celek v druhé fázi. Stojí to čas, námahu a peníze navíc. Za dobrou ilustraci na titulní stránku zaplatíte od tří tisíc korun výše, takže cena je srovnatelná s fotografií z fotobanky. Ale na rozdíl od ní je to zcela originální věc vytvořená výhradně pro váš vlastní magazín.

Screen shot 2015-02-20 at 3.45.12 PM

Carlos byl in-flight magazín britské firmy Virgin. Čekali byste fotky palem a tyrkysového moře? Nebyli byste dál od reality. Carlos měl odvahu být jiný.

ČiliChili je pionýrem ilustrované titulky mezi českými firemními magazíny. Používá nejrůznější techniky od perokresby, akvarelů, vektorové grafiky po montáže. V roce 2008 vyhodnotila Unie vydavatelů obálku ČiliChili na téma Asie v Čechách jako nejlepší mezi všemi českými magazíny, včetně volně prodejných!

The Economist se toho nebojí. Kdo by čekal tolik kreativity od ekonomického titulu? Co titulní strana, to trefa do černého. České firemní magazíny, učte se.

Kde vzít inspiraci?

Učte se od nejlepších. Zadejte do vyhledávače heslo „best magazine cover“ a dívejte se. Jak zachází volně prodávané magazíny s fotografií a ilustracemi? Učte se od těch, co každý den bojují o čtenáře na stánku se stovkami dalších titulů. Možná začnete tím, že někoho napodobíte, ale časem si vybudujete svůj vlastní styl. Velmi dobrá přehlídka českých prací je tradičně k vidění na soutěžích Zlatý středníkFénix. Velmi dobrý zdroj inspirace jsou stránky Coverjunike.com.

Na co ještě čekáte? Vezměte do rukou bič, pouta a svorky a zkuste ze své titulní stránky vytřískat to nejlepší. Zapomeňte na 50 odstínů šedi.

Screen shot 2015-02-20 at 3.46.18 PM

Oficiálně nejlepší titulní stránka všech dob od fotografky Annie Leibovitz.

Pět cest do pekla

  1. Dejte na titulní stranu fotografii, co jste pořídili mobilem!
  2. Pojmenujte magazín jménem své firmy!
  3. Vyhrajte si s typografií! Čím víc fontů, tím víc Adidas.
  4. Řekněte, že máte slevu a pěkně červenou!
  5. Použijte své logo větší! Větší!

 

A tady si stáhněte slíbené zadání focení


Martin Vymětal

O autorovi: Martin Vymětal

Má na starosti obchod, strategické plánování, koordinaci realizačního týmu a marketing vydavatelství. Zkušenosti nasbíral hlavně v public relations, na London School of Public Relations a spoluprací s magazíny Marketing & Media a Strategie. Zaměřuje se na efektivitu a promýšlí projekty tak, aby klientům přinášely peníze. Často vyráží do Londýna, Amsterodamu a Berlína na zkušenou.

, ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

5 + 4 =

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.