Když přijdete na redakční radu firemního magazínu, obvykle s vámi klient řeší, co všechno chce mít v časopise a na kolik má být ten který příspěvek stran. Jen výjimečně se stane, že by přemýšlel o tom, jak přesně téma pojmout. Není to nakonec jeho práce, od toho si platí agenturu, aby mu navrhla, jak a proč materiál zpracovat. A právě k tomu slouží žurnalistické žánry. Přinášíme pět zásad, jak s nimi pracovat.
Zjistěte od klienta co nejvíc o daném tématu a důvodech, proč má být v magazínu, a doporučte mu adekvátní formu.
Při zadávání práce novinářům vyberte nejdůležitější znaky daného žánru a upozorněte je, aby po nich šli. Například v reportáži nesmí chybět zajímavé detaily odpozorované přímo na místě, ve výkladovém článku zase citace autorit, jejichž názory se oháníme.
Pokud dostanete místo reportáže článek nebo místo článku reportáž, nechte text novináře přepracovat. Nespokojte se s tím, že něco z textu nakonec nějak dáte dohromady a na striktním dodržování žánru stejně dneska nikdo nelpí.
Máte v připomínkách klienta požadavky na změnu, která do daného žánru nepatří? Zkuste mu navrhnout jiné, žánrově přijatelnější řešení. Pokud vaše argumenty budou mít hlavu a patu, většinou to vyjde.
Stejně jako styl psaní, určuje žánr i výběr fotografií a celkové grafické zpracování. K reportáži těžko dáte fotobankové nebo produktové fotky, stejně jako ke sloupku nepoužijete skupinovou fotku, na níž autor stojí třetí zprava.
Doporučujeme, Firemní časopis, Obsah