Firemní časopisy

3×3 tipy pro rubriky

Obvykle se krčí v koutě záhlaví stránky, napsané nejmenším možným fontem. Názvy rubrik jsou pro mnoho čtenářů téměř neviditelné, přesto jsou pro fungování časopisů nepostradatelné. A nejen časopisů! Rubriky známe i z on-line světa, jen jim tam říkáme záložky a štítky.

K čemu jsou dobré?

1. Rubriky dávají magazínu řád a drží ho pohromadě. Čtenář ví, co má čekat, vy coby autor obsahu víte, co máte dělat.
2. Nutí vás k žánrové pestrosti. Bez rubrik do roka a do dne zjistíte, že ve svém časopise máte samé rozhovory (jak je to snadné, stačí někomu poslat otázky a pak jeho odpovědi jen trochu učísnout) a neforemné články (zpravidla zkrácené tiskové zprávy).
3. Propracovaný systém rubrik slouží jako navigace a jednotlivé rubriky jako orientační body na cestě magazínem. Je to jako v samoobsluze, tam taky máte nad lednicí s mlékem a sýry ceduli „mléko a sýry“.

Jaká jim dávat jména?

1. Při vymýšlení názvů rubrik držte konzistentní tonalitu a respektujte celkový styl publikace. Vydáváte seriózní B2B magazín, lehké B2E čtení, nebo bulvární B2C plátek? Zvolte ten správný slovník.
2. Pracujte se specifiky cílové skupiny. Zatímco v magazínu pro kadeřníky budou výborně fungovat rubriky Sestřih, Před zrcadlem nebo třeba Fazóna, investiční bankéři ocení spíš Vlka z Wall Street, Dění na finančních trzích a Inkaso.
3. Vyhýbejte se nicneříkajícím univerzálům. Rubriky s názvy jako U nás, Zprávy nebo Reportáž jasně ukazují, že jste si s nimi (a potažmo s celým magazínem) nedali moc velkou práci.

Na co si dát pozor?

1. Dodržujte osvědčený postup: nejdřív je rubrika, potom vzniká její náplň. Kvalitní obsahová maketa, nejlépe sestavená ještě před úplně prvním vydáním magazínu, je základ úspěchu.
2. Přemýšlejte v dlouhodobém horizontu. Rubriky vám musí nějaký čas vydržet, protože kontinuita je důležitá. Stačí si položit jednoduchou otázku: Jak dlouho budu schopen plnit tuto rubriku zajímavým obsahem?
3. Zvlášť u časopisů s pevnou strukturou alespoň jednou za půl roku zkontrolujte, jestli názvy rubrik stále odpovídají jejich skutečnému obsahu. Pokud Drobničky zmutovaly do celostránkových článků a v rubrice Jeden z nás představujete celý tým, je nejvyšší čas něco změnit.

P. S. Rubrika Rozhovor se může jmenovat třeba: Interview, Výslech, Pokec, Zeptali jsme se, Křeslo pro hosta, Jeden z nás, Zpověď, Na slovíčko, Hovory s nebo dokonce Hovory z…


Jitka Součková

O autorovi: Jitka Součková

Vystudovala Fakultu multimediálních komunikací na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. V profesním životě se nejdřív věnovala marketingu a public relations, pak se zaměřila na žurnalistiku a v letech 2004–2010 byla šéfredaktorkou časopisu Barlife. Od roku 2010 pracuje pro společnost Boomerang Publishing, kde se jako editorka podílí na tvorbě firemních i zákaznických magazínů, například pro ČSOB, OC Letňany nebo Český Červený kříž.

, ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

36 + = 42

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.