Firemní časopisy,Návod

10 triků, jak vypadat chytře na redakční radě

Spolupracujete na vydávání časopisu, ale víte o tom houby? Běžná věc. Díky našim tipům naštěstí okamžitě zapůsobíte jako profík. Ostatně pokud chápete, co je redakční rada, tak už jste na ose „makak – šéfredaktor magazínu New Yorker“ skoro na tom správném pólu.

1) Flipchart

Nebojte se vyzařovat autoritu. Sem tam vstát a něco načrtnout na velký papír je pro úspěch na redakční radě rozhodující. Znamená to, že máte jasný názor. Nebo aspoň jasné otázky. Nebo prostě něco jasného, co jde načmárat barevnou fixou.

2) Mávání cílovkou

Cílovou skupinou se ohání každý, takže to musíte dělat taky. Jakmile během rady nevyslovíte slovo „cílovka“ aspoň pětkrát, je jasné, že jste amatér.

3) Rytmus časopisu

Jelikož nikdo neví, co to je, klidně o tom mluvte. Pokročilejší se můžou ironicky zmínit o tom, že pět stejně dlouhých článků za sebou limitně snižuje reaktivitu centra čtenářské pozornosti. Jakože vás to uspí.

4) Infografika

Otázka „Neuděláme to jako infografiku?“ je atomová zbraň, jíž můžete na radě zničit libovolného protivníka. Infografiky jsou cool, takže se proti nim nikdo neodváží nic namítnout. A jsou k nim na rozdíl od okecávání v článcích třeba opravdové a smysluplné informace, takže hodit na někoho infografiku znamená zavařit ho na celé týdny. Tedy pokud to není větší střelec než vy a ty informace si nevymyslí.

5) Maketa

Když na prázdný papír namalujete malé obdélníčky po dvojicích vedle sebe, bude jasné, že jste magazínový guru. Pohlídejte si, aby jich bylo stejně jako stránek časopisu a pak už si po nich klidně malujte kytičky. Důležité je, aby bylo vidět, že přemýšlíte o celku.

6) Dalo by se to říct i opačně

Kouzelná věta, z níž každý pochopí, jak moc jste v obraze. Pokaždé, když dohrajete level v tetrisu, stačí zaznamenat poslední větu, co někdo vyslovil, a připomenout ji v převrácených hodnotách:

– „Musíme dát větší prostor informacím z centrály.“

– „Přesně. Dalo by se to říct i obráceně: musíme trochu zredukovat zprávy z regionů.“

Bingo!

7) Nová média

Eldorádo šarlatánů, ve kterém si jistě sami najdete teplé místečko. Připomenout sociální sítě, augmentovanou realitu nebo interaktivní propojení printu a onlinu je vždycky efektní. Otázkou „Nestálo by za to vytvořit vlastní aplikaci?“ prokážete, že jste člověk budoucnosti. Nesmrdí to přitom žádnou prací, protože všichni vědí, že tvůrci aplikací chtějí půl mega už za to, že si zapnou Windows, takže k žádnému skutečnému projektu nedojde.

8) Tříděný odpad

Velmi účinné je přinést na redakční radu pár čísel libovolného časáku, který všichni obdivují, abyste v nich mohli v nepravidelných intervalech listovat a něco hledat. Už tím, že vyndáte výtisky z tašky, prokážete, že jste na redakční radu mysleli předem, což budete jediní.

9) Rauchpauza

Úspěch neleží jen ve vaší profesionalitě, ale také v oblíbenosti. Zásadní dovedností v tomto směru je navrhnout nejdéle po každých 45 minutách přestávku. Přestávky tvoří ideálně 1/3 času celé redakční rady.

10) Výzkum

Nejdůležitější je na redakční radě působit dojmem, že máte víc informací než ostatní. Ideální je najít si předem libovolný čtenářský výzkum, a pak o něm pořád mluvit, jako by byl zásadní. Stačí říct: „Víte, že 80 % teenagerů dává přednost krátkým textům před dlouhými?“ a hned si vysloužíte uznalé pokyvování hlavami, i když tahle informace ještě nikdy nikomu v ničem nepomohla.


Štefan Švec

O autorovi: Štefan Švec

Vystudoval masovou komunikaci a od roku 1998 pracoval v různých novinách od Kutnohorských po Hospodářské. O šest let později přišel do Vodafonu jako copywriter. Přispívá do periodik s avantgardními jmény jako je Dobrá adresa, Britské listy, A2, Tvar nebo Salon Práva. Aby si od nezávislé kultury trochu odpočinul, stará se v Boomerangu jako hlavní editor o časopis ČiliChili.

,

Sdílejte článek:

Komentáře: 1

  1. Martin Vymětal Martin Vymětal napsal:

    Tak to si mě Štefane fakt pobavil. Snad se v tom nikdo nepozná!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

30 − 29 =

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.