Content marketing,Firemní časopisy,Návod

Nenápadné kouzlo kvalitní korektury

30 Kvě , 2017  

Nejlepší je, když je ve svých textech vůbec nevidíte. Řeč je o překlepech a vůbec všech gramatických a stylistických chybách, které tam byly – a už nejsou.

 

Lisdký mzoek je sochepn bez věštích prbloémů čsít i txet, ketrý zdnálviě ndáevá smsyl. Úkolem editorů, odpovědných redaktorů a hlavně korektorů a korektorek však není trénovat čtenářův mozek. Cílem je pouštět ven pouze články, za které se nikdo ze zúčastněných nebude muset stydět. A my se teď s vámi podělíme o pár praxí prověřených tipů.

 

  1. Respektujte pravidlo tří kol. Cesta k zaručeně bezchybnému textu je poměrně dlouhá, ale rozhodně se vyplatí. Skuteční profíci ctí proces trojité kontroly. První korektura probíhá ještě v textovém editoru, protože větší stylistické zásahy je podstatně jednodušší udělat v prostém textu než v už zalomeném materiálu. Druhá korektura vychytá všechny gramatické chyby a jazykové nečistoty. Třetí korektura, říká se jí postscriptová či předtisková, pak odhalí poslední problematická místa v textu i v grafice.

 

  1. Nikdy nevěřte strojům. Textové editory nabízejí automatickou kontrolu pravopisu, ale na shodu podmětu s přísudkem jsou krátké. O skloňování, časování, interpunkci nebo psaní velkých písmen ani nemluvě. Berte je tedy jen jako první síto, které zachytí alespoň překlepy.

 

  1. Nespoléhejte jen sami na sebe. A to ani v případě, že jste v hodinách češtiny nikdy nezahlédli jinou číslici než jedničku. Chybovat je lidské, a zvlášť pokud jste autorem textu, překlepy prostě nevidíte. Provozní slepota umí být hodně záludná a všechny chyby vám ukáže přesně ve chvíli, kdy vezmete do ruky hotový výtisk. To je přesně ten důvod, proč jsou na světě profesionální korektoři a korektorky.

 

  1. Neříkejte, že na to není čas. Publikování je řemeslo jako každé jiné. Má svá pravidla, svoji cenu a také svůj řád. Samozřejmou součástí tohoto řádu by měl být precizně vypracovaný harmonogram, který počítá s prostorem pro jazykové korektury. A když fakt nestíháte, vždycky si můžete připlatit za expresní korekturu.

 

  1. Upozorněte na specifika textu. Externí korektoři nemají křišťálovou kouli, aby z ní vyčetli, že právě vy trváte na psaní pracovních pozic v angličtině, nepřechylování ženských příjmení nebo na tečce za popiskem u fotky. Proto společně s textem ke korektuře vždy pošlete alespoň základní instrukce.

 

  1. Našlapujte opatrně. U komerčních zakázek se stává, že klient trvá na něčem, co je ze striktně gramatického a stylistického hlediska chyba, ale on to v komunikaci se svojí cílovou skupinou běžně používá. Typicky jde o smajlíky a jiné emotikony, vykání s velkým vé, o zažitá slovní spojení jako na pobočce a na prodejně, o záplavu anglicismů a nesrozumitelných zkratek. Co s tím? Chce to velkou dávku jemnocitu. Klienta na daný problém alespoň upozorněte a zkuste ho přesvědčit o správnosti jazykové čistoty.

 

  1. Věnujte se i textům pro online. Životnost zpráv na sociálních sítích je krátká a pozornost věnovaná jejich konzumaci minimální, ale to ještě není omluva pro text plný chyb. Zvlášť pokud jste si za něj nechali zaplatit.

 

  1. Pamatujte, že není malých chyb. Chyba je chyba a je úplně jedno, jestli ji uděláte ve spěchu, z nepozornosti nebo z neznalosti, v luxusní knize, firemním magazínu nebo „jen“ v postu na Facebook. Nic z toho z ní totiž nedělá chybu menší, nebo dokonce méně hrubou.

Jitka Součková

O autorovi: Jitka Součková

Vystudovala Fakultu multimediálních komunikací na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. V profesním životě se nejdřív věnovala marketingu a public relations, pak se zaměřila na žurnalistiku a v letech 2004–2010 byla šéfredaktorkou časopisu Barlife. Od roku 2010 pracuje pro společnost Boomerang Publishing, kde se jako editorka podílí na tvorbě firemních i zákaznických magazínů, například pro ČSOB, OC Letňany nebo Český Červený kříž.

, , ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

+ 28 = 37

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.