Čili

Firemní časopisy,Online a sociální média

Udělej mi to jako ČiliChili

29 Led , 2016  

Znáte ten moment, kdy umře herec jedné role? Vždycky se pak objeví titulky jako: Umřel Rákosníček. Teda ten ještě ne. Teta Jiřina je nesmrtelná. Nebo Váleček to zabalil. Tak ten taky ne, ale víte, co myslím. On ten herec třeba dělal super věci v divadle, v rozhlase i v té televizi, ale proslavil se jednou rolí a tu máš, čerte, kropáč, ani na parte mu to nikdo neodpáře. Podobně to je s jakýmkoli úspěchem.

Ten příběh zažíváme u nás v kanclu několikrát za rok. Přijde klient a začne si stěžovat, že jeho magazín nebo web či Facebook není tak úspěšný jako ČiliChili, které u nás pro Vodafone děláme od roku 2004. Většinou to pak pokračuje podle stejného scénáře:

„Chtěli bychom mít taky něco tak dobrého a úspěšného. Je to Čili úspěšné, ne?“
„Jo, je.“
„A čím to?“
„Mají odvahu dělat věci bez velkých kompromisů.“
„To my taky.“
„Prima. Nebojí se být kreativní.“
„No, to my taky ne.“
„Netlačí svoji firmu do popředí a jde jim hlavně o čtenáře, vědí, že když to bude lidi bavit, budou se vracet, a o to jim jde.“
„Přesně jako my... Heleďte, to bude hračka.“
„Tak proč to nezkusit...“
„Uděláte nám taky tak úspěšný magazín?“
„Rádi.“
„Jaká témata mělo to Čili tak za poslední dobu?“
„Všichni jsme trochu hráblí. Byznys s dudlíkem. Čtení je v kurzu. Banik, čičo. Zklidni hormon. Ať žijou snobové. Z pole do metropole. Donchuani. Brno jako brno. Matky. Všichni jsme depkaři. Nebo hodně oblíbené bylo číslo o smrti Konec dobrý, všechno dobré.“
„A to bylo úspěšné?“
„Jo.“
„Kolik lidí to čte?“
„Skoro tři sta tisíc.“
„Aha, no my bychom potřebovali spíš nějak humorně, hezky, čtivě udělat naše firemní hodnoty, naši misi, vizi, taky představit naše manažery, a rozhodně projekt zvyšování kvality a nové platformy pro mladší zákazníky.“
„Aha.“
„Půjde to?“
„Tak když říkáte mladší zákazníky, tak co radši zkusit sítě? Web, Facebook.“
„A co tak píše to Čili na webu?“
„Hodně oblíbené jsou různé výčty.“
„Jako třeba?“
„26 nejstupidnějších vytáček po rvačce. 15 míst, kde dokážou svádět holku jenom frajeři. 17 příšerných lidí, na které narazíte v pražských a brněnských designových kavárnách. 22 důvodů, proč všichni nesnášejí gympláky. Top 10 nejhorších písniček z obchoďáku. 8 kroků k nákupu podprsenky. 15 důvodů, proč spolu holky choděj ve dvou na záchod. Případně můj oblíbený 20 zásadních rozdílů mezi Prahou a Ostravou.“
„A to je prosím vás jak populární?“
„Sta tisíce unikátních přístupů měsíčně, jednou jsme málem měli milion.“
„Ehmmm...“
„Mladé lidi to baví a mají to rádi.“
„Myslíte, že kdybychom dělali něco podobného, že by to fungovalo?“
„A co vlastně vaše firma dělá?“
„Chemická hnojiva a preparáty pro zemědělství.“
„Jo.“
„Blbý?“
„Neee, ale nechcete raději jít svou cestou než někoho kopírovat? Třeba bychom našli řešení, které by fungovalo, neříkám, že tak velkolepě v těch počtech, ale dobře a bylo by čistě vaše, originální a ve vaší branži třeba i nečekané a výjimečné.“
„Takže jako že bychom to udělali nějak úplně jinak než to ČiliChili?“
„Jak myslíte, že na to šli oni? K čemu byste měli stejné fóry jako někdo jiný, každá firma je originál, má svůj styl, své čtenáře a svou cestu, tak proč pro ně dělat časák, který by jim neseděl, ale jenom by kopíroval cizí úspěchy?“
„Tak my to probereme s majitelem.“


Martin Groman

O autorovi: Martin Groman

Vystudoval mediální studia FSV UK. Pracoval jako moderátor a dokumentarista Českého rozhlasu, přispívá do Lidových a Hospodářských novin, Respektu a dalších plátků. V Boomerangu sedí u okna a kouká ven. U toho píše a edituje texty, navrhuje kampaně a přemýšlí, co bude o víkendu vařit. Má na starost tým copywriterů a podílí se na časopisech a dalších projektech pro Vodafone, Volkswagen či AWD.

, , , ,

Sdílejte článek:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

5 + = 8

Přihlaš se k odběru newsletteru a již nikdy nepříjdeš o žádný článek.